Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SELİN DİREK
Danışman: Seçil Kartopu
Özet:
Çağdaş Türk resminde renk kullanımı her zaman kültürel ifadenin önemli bir yönü olmuştur. Batı sanatında ve Türk sanatında renkler, sanatsal ifade ve anlamın önemli bir bileşeni olarak kabul edilir. Renkler, bir eserin duygu, sembolizm ve estetik değerini iletmek için kullanılan güçlü araçlardır. Özellikle mor renk, bu renkler arasında özel bir yer tutar. Batı sanatında, mor sıklıkla kraliyet, asalet ve dini simgelerle ilişkilendirilirken Orta çağ Avrupa'sında mor, kilise tarafından kullanılan bir renk olup dini törenlerde ve katedral vitraylarında yaygın olarak kullanılmıştır. Türk sanatında ise mor renk, Osmanlı İmparatorluğu'nun gerileme döneminde ve Türkiye'nin modernleşme sürecinde özellikle dikkat çekici bir rol oynamıştır. Saraylarda, mücevherlerde ve sanat eserlerinde morun sıkça kullanılması, dönemin sosyal ve kültürel değişimlerini yansıtan bir gösterge olarak kabul edilebilir. Türk sanat tarihinde farklı renklerin kullanılması sanatsal ifadeye yeni bir boyut kazandırmıştır. Bu tezde, çağdaş Türk resminde mor rengin kullanımı, anlamı, bağlamı, dönemin kültürel ve sanatsal pratikleri kapsamında göstergelerle olan ilişkisi araştırılmıştır. Bu bağlamda çeşitli sanat eserleri ve edebi kaynaklar incelenerek mor rengin Türk sanatındaki rolüne ve Osmanlı İmparatorluğu'ndaki daha geniş kültürel, sosyal bağlamlarla ilişkisine ışık tutmak amaçlamıştır. Renklerin sanat ve kültürdeki önemi, sanat tarihçileri ve kültürel araştırmacılar için ilgi çekici bir alan olmaya devam etmektedir dolayısıyla bu tezin Türk kültür tarihine ve sanatına önemli bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir.