Rumeli'DE Dil ve Edebiyat Araştırmaları , vol.0, no.2020, pp.39-44, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Language is one of the ways of maintaining a nation's existence and keeping it's culture. By the
means of language people provide the right communication, they can understand national
consciousness, material and spiritual elements of culture. The policies of the state regarding
language, culture, history and education are effective in maintaining the existence of national
consciousness in a country. The implementation of national policies varies from country to country,
from administration to administration. National planning, which includes language, culture,
literature and history education in Kyrgyzstan, differs from the period of the USSR and after the
independence. This study researches the application of post-independence Kyrgyz national
consciousness in school textbooks. In this context, secondary education (10th and 11th grades) Kyrgyz literature books were discussed. In this study, the application of post-independence Kyrgyz
national consciousness in school textbooks was investigated. The goal of the study is to find the
main problems in teaching the Kyrgyz language and literature, to find out how deep the customs of
Kyrgyz people are presented in those textbooks and to show the educational policies of the state in
the construction of Kyrgyz national awareness in the relevant literature. Materials for the study
were collected by the method of document analysis. For the 10th grade Kyrgyz literature textbook in
Kyrgyzstan, Keñeşbek Asanaliyev, Sovetbek Baygaziyev, Salican Cigitov, Kireşe İmanaliyev, Kırgız
Adabiyatı, 10- Klass (2003); for 11th grade Kyrgyz literature, K. Artıkbayev, K. Asanaliyev, S.
Baygaziyev, K. İmanaliyev, N. İşekeyev ve A. Muratov, Kırgız Adabiyatı, 11- Klass (2013) books are
taken as a basis. It has been observed that secondary education Kyrgyz literature textbooks are
consistent with the 2018 Kyrgyz Literature Program and are successful in creating national
consciousness among students.
Dil; bir milletin varlığını sürdürme, kültürünü aktarma yollarından biridir. Dil aracılığıyla insanlar
doğru iletişimi sağlar, ulus bilincini, maddi ve manevi kültür ögelerini, değerlerini öğrenirler. Millî
bilincin bir ülke içerisinde varlığını sürdürmesinde devletin dil, kültür, tarih, eğitim ile ilgili
politikaları etkilidir. Millî politikaların uygulanması ülkeden ülkeye, yönetimden yönetime değişim
gösterir. Kırgızistan’daki dil, kültür, edebiyat, tarih eğitimini içine alan millî planlamalar, SSCB
dönemi ve bağımsızlık sonrası olarak değişim gösterir. Bu çalışmada, bağımsızlık sonrası Kırgız
millî bilincinin okul ders kitaplarında uygulanması araştırılmıştır. Bu kapsamda orta öğretim (10.
ve 11. sınıflar) Kırgız edebiyatı kitapları ele alınmıştır. Çalışmada Kırgız dilinin ve edebiyatının
öğretimindeki genel sorunlarını tespit etmek, Kırgız halkının kültürünü, gelenek ve göreneklerini
Kırgız edebiyatı ders kitaplarına ne kadar yansıtıldığını gözlemlemek, ilgili alanyazında Kırgız millî
bilincinin inşasında devletin eğitim politikalarını göstermek amaçlanmıştır. Çalışmaya yönelik
bulgular doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Kırgızistan’daki 10. sınıf Kırgız edebiyatı
ders kitabı için Keñeşbek Asanaliyev, Sovetbek Baygaziyev, Salican Cigitov, Kireşe İmanaliyev,
Kırgız Adabiyatı, 10- Klass (2003); 11. sınıf Kırgız edebiyatı için, K. Artıkbayev, K. Asanaliyev, S.
Baygaziyev, K. İmanaliyev, N. İşekeyev ve A. Muratov, Kırgız Adabiyatı, 11- Klass (2013) kitapları
esas alınmıştır. Orta öğretim Kırgız edebiyatı ders kitaplarının 2018 yılı Kırgız Edebiyatı Programı
ile tutarlı olduğu ve öğrencilerde millî bilinç oluşturmada başarılı olduğu gözlenmiştir.