The aim of this study is to investigate the effect of Writing To Learn (WTL) activities on
motivation strategies. For this purpose, a study group consisting of 9th grade students
was employed. The students participating in the research consisted of one control
(n:30; 17 girls, 13 boys) and two experimental groups (EG1, n:31; 17 girls, 14 boys;
EG2, n: 30; 16 girls, 14 boys). The research was conducted with a nonequivalent
control group pretest-posttest design which is one of the quasi-experimental designs.
The data of the study were collected using quantitative and qualitative data collection
tools. Güdülenme Stratejileri Ölçeği (GSÖ) adapted to Turkish by Büyüköztürk, Akgün,
Kahveci & Demirel (2004) was used as the quantitative data collection tool. The
qualitative data tool of the study was the interview protocol asked to sample group
selected from the experimental group students (EG1, n:3; EG2, n:3). In the light of the
findings of the research, it was proved that WTL activities increase the motivation of
the students. In addition, it was found that the feedback given along with WTL enabled
students to be more motivated than the non-feedback given students. Based on the
results of the research, it was suggested that WTL activities should be used to teach
motivation strategies
Bu araştırmanın amacı Öğrenme Amaçlı Yazma etkinliklerinin öğrencilerin güdülenme
stratejileri üzerinde etkisini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda 9. sınıf
öğrencilerinden oluşan bir çalışma grubuyla birlikte çalışılmıştır. Araştırmaya katılan
öğrenciler bir kontrol (n:30; 17 kız, 13 erkek) ve iki deney grubu (DG1, n:31; 17 kız, 14
erkek; DG2, n:30; 16 kız, 14 erkek)’ndan meydana gelmektedir. Araştırma öntest
sontest eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel bir yöntemle gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın verileri nicel ve nitel veri toplama araçları birlikte kullanılarak
toplanmıştır. Nicel veri Toplama aracı olarak Büyüköztürk, Akgün, Kahveci & Demirel
(2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Güdülenme Stratejileri Ölçeği (GSÖ)
kullanılmıştır. Araştırmanın nitel veri toplama aracı deney grubu öğrencilerinden
seçilen örneklemle (EG1, n:3; EG2, n:3) yapılan görüşme sorularıdır. Araştırmanın
bulguları ışığında, ÖAY etkinliklerinin öğrencilerin güdülenmelerini artırdığı ispat
edilmiştir. Ayrıca ÖAY ile verilen dönütlerin öğrencilerin daha fazla güdülenmelerini
sağladığı tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak ÖAY etkinliklerinin
güdülenme stratejileri öğretiminde kullanılması önerilmiştir.