6. Ulusal Psikoloji Lisansüstü Öğrencileri Kongresi, Ankara, Turkey, 7 - 09 June 2024, pp.20-22, (Summary Text)
Çocukların travmatik olaylara verdiği tepkilerin türü ve gidişatı yetişkinlerinkinden farklı olabilmekte, belirtiler daha ısrarcı ve şiddetli bir görünüm sergileyebilmektedirler. Dolayısıyla travmatik olaylarla karşılaşan çocuklara yaklaşımın ve müdahale tekniklerinin de farklılaşabileceği düşünülmektedir. Bu anlamda özellikle deprem gibi sarsıcı ve tekrarlanabilir bir olayın ardından çocuklara yapılacak müdahalelerde uzmanların daha dikkatli ve hassas olması gerektiği de bir gerçektir. Depremden etkilenen çocukların psikolojisini anlamak, gösterebilecekleri belirtileri tahmin etmek, uygun yaklaşımı benimsemek ve kriz anlarına müdahaleye hazır olmak, bu alanla çalışacak uzmanlar için önem arz etmektedir. 6 Şubat depremi sonrasında pek çok çocuk depremin travmatik etkilerine maruz kalmış, sevdiklerinden ayrılmış ya da göç etmek durumunda kalmıştır. Yurdun farklı bölgelerine yerleştirilen, alışık olduğu hayat standartlarından uzaklaşan ve yeni ortamlarına alışmakta zorlanan, korkulu deneyimin sarsıcı etkisiyle baş etmeye çalışan ve kayıp sonrası duygusal desteğe ihtiyaç duyan birçok çocukta travma sonrası akut ve kronik belirtiler, duygusal ve davranışsal problemler, depresif belirtiler ve dikkat sorunları görülmüştür. Deprem gibi travmatik olaylara maruz kalan çocuklarla kurulan bağ ve ebeveynle iletişim sürecin işleyişi önem arz etmektedir. Çocuğun seviyesine inen etkinliklerle sorunun kavramsallaştırılmasının, çocuk tarafından anlamlandırılmasının sağlanmasının yanı sıra çocuklara güvenli bir ortamın sunulması da mühimdir. Çocuklara zorlu duyguların üstesinden ancak duygularını paylaşarak gelebilecekleri, olayın ve olası etkilerinin neler olabileceği, bu gibi durumların olumsuz etkilerinin nasıl azaltılabileceği bilgisi süreç boyunca yaşlarına uygun olarak verilmelidir. Süreç içerisinde çocukların günlük hayatlarını idame ettirerek normale dönmeleri de amaçlanmalı, ebeveynler ile sürekli bağlantıda kalınmalıdır. Bu panel kapsamında, 6 Şubat depreminden etkilenen ve AYBÜ KYK yurtlarına yerleştirilen ebeveyn ve çocuklarla yapılan görüşmeler ekseninde edinilen deneyimler, yapılan müdahaleler ve süreçle ilgili bilgi sunulması, çocukların 6 Şubat depremi sonrası gösterdiği belirtilerin vakalar üzerinden paylaşımının yapılması amaçlanmaktadır. Gerçekleşen sürecin etkililiği, sınırlılıkları ve zorluklarının tartışılması, yaşanabilecek afetler öncesi hazırlanabilecek müdahale programlarının ve tekniklerin geliştirilmesine yönelik öneriler sunulması amaçlanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: deprem, çocuklar
İlgili Olduğu Psikoloji Alanı: Klinik Psikoloji