Sanat ve Tasarımda Altın Oran Kavramı


Aşçı T., Toktaş İ.

in: Tasarım ve Baskı Süreçleri Üzerine Akademik Yaklaşımlar, Dr. Cengiz ŞAHİN, Editor, Sonçağ Akademi, Ankara, pp.23-36, 2022

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Research Book
  • Publication Date: 2022
  • Publisher: Sonçağ Akademi
  • City: Ankara
  • Page Numbers: pp.23-36
  • Editors: Dr. Cengiz ŞAHİN, Editor
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

Milattan önceki yıllarda bile kendine uygulama alanı bulan “Altın Oran”, kavram olarak Leonardo Fibonacci ile 12.yy da kendini hissettirmiştir. 16.yy da Leonardo da Vinci ile zirveye ulaşan Altın Oran kavramı, günümüzde de estetik ve güzelin matematiksel karşılığı olarak kabul görmektedir. Felsefe ve din bilimlerinde iyi ve güzelin ifadesi, sanat ve tasarımda Altın Oran ile sağlanmaktadır. Tüketicilerin beğenisi kazanma ve rekabet koşullarına uyum sağlama noktasında tasarımcıların ortak dili haline gelen altın oran ürün ve markaların oluşmasında önemli rol oynamaktadır. Bir bütün olarak ürün, marka ve logo unsurlarının tamamında altın oran dengesini görmek mümkündür. Bu çalışmada, tarihsel arka planından başlayarak Altın Oran’ın yaradılış ve üretkenlikteki etkisi ve rolü ile sanat ve tasarımda uygulanış biçimi incelenmektedir.