Stress Analysis of Vehicle Wheel Component of Rail System Vehicles for Plain and Curved Rail Cases in High-Speed Freight Transport


Creative Commons License

SARIKAVAK Y.

Demiryolu Mühendisliği, no.18, pp.109-120, 2023 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Publication Date: 2023
  • Doi Number: 10.47072/demiryolu.1290599
  • Journal Name: Demiryolu Mühendisliği
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.109-120
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

In recent years high-speed train operation in passenger transportation has become widespread in Türkiye. Some countries that operate high-speed trains in the world transport high-tonnage cargo loads with higher speeds on these lines. Increased speeds, axle and wheel loads results with extra load, harsh braking conditions and other dynamic effects that creates difficulties in the design of railway vehicle wheels. Accordingly, the analysis of the stress and displacement conditions of the wheel component under high speed and increased freight loads is important for safe operation. In this context, in this study, stress analysis of railway wheels was simulated using the finite element method under load, speed and braking parameters specifically for high speed freight transport conditions for plain and narrow curved road conditions as well as other dynamic loads. As a result it was concluded that the stress values formed in the wheels are above the yield limit of the material and it is necessary to use alternative materials with high strength for next generation systems inpossible high-speed freight transportation.
Yüksek hızlı tren işletmeciliği için yolcu taşımacılığı son yıllarda ülkemizde hızla yaygınlaşmaktadır. Dünyada yüksek hızlı tren işletmeciliği yapılan bazı ülkeler bu hatlarda yüksek tonajlı kargo yüklerini yüksek hız ile taşımaktadır. Artırılmış aks ve tekerlek yükleri, yüke, frenleme koşullarına ve hıza bağlı oluşan diğer dinamik etkiler demiryolu araç tekerleklerinin tasarımında zorlukluklar oluşturmaktadır. Buna göre yüksek hız ve artırılmış kargo yükleri altında tekerlek bileşeninin gerilme ve yerdeğiştirme durumlarının analizi güvenli işletmecilik açısından önemlidir. Bu kapsamda bu çalışmada dinamik yüklerin yanısıra, yüksek hızlı yük taşımacılığı koşulları altında oluşan dinamik yük, hız ve frenleme parametreleri altında demiryolu tekerleklerinin gerilme analizi düz yol ve dar kurplu işletme şartları için sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak simüle edilmiştir. Yapılan analizler sonucu tekerleklerde oluşan gerilme değerlerinin malzemenin akma sınırının üzerinde olduğu ve olası yük taşımacılığında, yeni sistemlerde mukavemeti yüksek alternatif malzemelerin kullanılması gerekliliği sonucuna varılmıştır.