6. Uluslararası 7. Ulusal Onkoloji Hemşireliği Kongresi, Ankara, Turkey, 20 - 22 November 2024, pp.1, (Full Text)
The
aging of the world's population and increased exposure to carcinogens have led
to an increase in the number of individuals battling cancer. This increase
leads to increased treatment costs, long-term treatment and hospitalization.
For these reasons, the duties of oncology nurses bring along a comprehensive
process that includes preventive practices such as early diagnosis of cancer as
well as complex management of cancer. Oncology nurses, who have important roles
in the treatment and care of cancer patients, face conflicts between their
professional, ethical and even managerial duties while fulfilling their roles
and responsibilities. These conflicts may negatively affect patient care and
harmony in the team, and may lead to professional burnout and resignations due
to job dissatisfaction. Oncology nurses experience ethical dilemmas due to the
complex care process, patient and family expectations, and the treatment and
care provided by the healthcare team. Due to the symptoms experienced by
oncology patients during the treatment process, oncology nurses are expected to
make decisions on behalf of their patients, take actions on their behalf, and
act in accordance with national and international nursing ethical codes. In
order to meet this expectation and to avoid ethical problems, nurses should
have a good command of ethical issues. Ethics education contributes to the
comprehension of the ethical dimension that exists in people's professional
activities, decision and behavior processes, understanding personal-institutional
values and developing awareness of professional ethical problems. There is no
doubt that the development of ethical decision-making skills of oncology nurses
by gaining knowledge about ethical issues that have become more important will contribute
to the continuation of cancer patient care. At the same time, research
emphasizes the importance of appropriate teaching methods in promoting the
acquisition of new knowledge and improving the ethical performance of nurses.
Today, in ethics education, it is seen that the use of methods such as case and
small group discussions, role-playing, video demonstration, storytelling and
movie watching are at the forefront in addition to traditional education
methods. The use of these methods in the ethics education of oncology nurses
will increase their ethical knowledge. In the literature, there is insufficient
information on ethics education and ethics education methods that prepare
oncology nurses to manage ethical dilemmas and conflicts they experience in
clinical practice. Therefore, this review aims to emphasize the importance of
ethics education in oncology nurses and teaching methods that can be used in
ethics education.
Dünya
nüfusunun yaşlanması ve karsinojenlere maruziyetin artması gibi sebeplerle
kanser ile mücadele eden bireylerin sayısında giderek artışa neden olmaktadır.
Bu artış beraberinde, tedavi maliyetlerinin artmasına, uzun süreli tedavi ve
hastane yatışa neden olmaktadır. Bu nedenlerden dolayı onkoloji hemşirelerinin
görevleri kanserin erken teşhisi gibi önleyici uygulamaların yanı sıra kanserin
karmaşık yönetimini de içeren kapsamlı bir süreci de beraberinde getirmektedir.
Kanser hastalarının tedavi ve bakımında önemli rolleri olan onkoloji hemşireleri,
rol ve sorumluluklarını yerine getirirken mesleki, etik, hatta yönetimsel görevlerinin
birbiriyle çatışmasıyla karşı karşıya kalmaktadır. Yaşanan bu çatışmalar hasta
bakımını ve ekipteki uyumu olumsuz etkileyebilmekte, hemşirelerin mesleki
açıdan tükenmelerine ve iş memnuniyetsizliği nedeniyle istifalara neden
olabilmektedir. Onkoloji hemşireleri karmaşık bakım süreci, hasta ve aile
beklentileri ve sağlık ekibi tarafından sağlanan tedavi ve bakım nedeniyle etik
ikilemler yaşamaktadırlar. Onkoloji hastalarının tedavi sürecinde yaşadıkları
semptomlar sebebi ile onkoloji hemşirelerinin hastaları adına karar vermeleri,
onlar adına eylemde bulunmaları, ulusal ve uluslararası hemşirelik etik
kodlarına uygun davranmaları beklenmektedir. Bu beklentiyi karşılayabilmek ve
etik sorunlarla karşılaşmamak adına hemşirelerin etik konulara hakim olması
gerekmektedir. Etik eğitimi, insanların mesleki etkinliklerinde, karar ve
davranış süreçlerinde var olan etik boyutun kavranmasına, kişisel-kurumsal
değerlerin anlaşılmasına ve mesleki etik sorunlara ilişkin farkındalıkların
geliştirilmesine katkı sunmaktadır. Onkoloji hemşirelerinin daha fazla önem
kazanan etik konular hakkında bilgi edinmesi ile etik karar verme becerilerinin
geliştirilmesi, kanser hastası bakımının sürdürülmesine katkı sağlayacağı şüphesizdir.
Aynı zamanda, araştırmalar yeni bilgilerin edinilmesini teşvik etmede ve
hemşirelerin etik performansını iyileştirmede uygun öğretim yöntemlerinin
önemini vurgulamaktadır. Günümüzde etik eğitiminde, geleneksel eğitim yöntemlerinin
yanı sıra olgu ve küçük grup tartışmaları, rol yapma, video gösterimi, hikâye
anlatımı ve film izletme gibi yöntemlerin kullanımının ön planda çıktığı
görülmektedir. Bu yöntemlerin onkoloji hemşirelerinin etik eğitimlerinde
kullanılmasının etik açıdan bilgilerinin artmasını sağlayacaktır. Literatürde
onkoloji hemşirelerinin klinik uygulamada yaşadıkları etik ikilemleri ve
çatışmaları yönetebilmeleri için hazırlayan etik eğitimine ve etik eğitim
yöntemlerine ilişkin yeterli bilgi bulunmamaktadır. Bu nedenle bu derleme ile
onkoloji hemşirelerinde etik eğitiminin önemini ve etik eğitiminde
kullanılabilecek öğretim yöntemleri vurgulamak amaçlanmıştır.