Ethics Education in Oncology Nursing


Tekin F., Tayaz E.

6. Uluslararası 7. Ulusal Onkoloji Hemşireliği Kongresi, Ankara, Turkey, 20 - 22 November 2024, pp.1, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Ankara
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.1
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

The aging of the world's population and increased exposure to carcinogens have led to an increase in the number of individuals battling cancer. This increase leads to increased treatment costs, long-term treatment and hospitalization. For these reasons, the duties of oncology nurses bring along a comprehensive process that includes preventive practices such as early diagnosis of cancer as well as complex management of cancer. Oncology nurses, who have important roles in the treatment and care of cancer patients, face conflicts between their professional, ethical and even managerial duties while fulfilling their roles and responsibilities. These conflicts may negatively affect patient care and harmony in the team, and may lead to professional burnout and resignations due to job dissatisfaction. Oncology nurses experience ethical dilemmas due to the complex care process, patient and family expectations, and the treatment and care provided by the healthcare team. Due to the symptoms experienced by oncology patients during the treatment process, oncology nurses are expected to make decisions on behalf of their patients, take actions on their behalf, and act in accordance with national and international nursing ethical codes. In order to meet this expectation and to avoid ethical problems, nurses should have a good command of ethical issues. Ethics education contributes to the comprehension of the ethical dimension that exists in people's professional activities, decision and behavior processes, understanding personal-institutional values and developing awareness of professional ethical problems. There is no doubt that the development of ethical decision-making skills of oncology nurses by gaining knowledge about ethical issues that have become more important will contribute to the continuation of cancer patient care. At the same time, research emphasizes the importance of appropriate teaching methods in promoting the acquisition of new knowledge and improving the ethical performance of nurses. Today, in ethics education, it is seen that the use of methods such as case and small group discussions, role-playing, video demonstration, storytelling and movie watching are at the forefront in addition to traditional education methods. The use of these methods in the ethics education of oncology nurses will increase their ethical knowledge. In the literature, there is insufficient information on ethics education and ethics education methods that prepare oncology nurses to manage ethical dilemmas and conflicts they experience in clinical practice. Therefore, this review aims to emphasize the importance of ethics education in oncology nurses and teaching methods that can be used in ethics education.

Dünya nüfusunun yaşlanması ve karsinojenlere maruziyetin artması gibi sebeplerle kanser ile mücadele eden bireylerin sayısında giderek artışa neden olmaktadır. Bu artış beraberinde, tedavi maliyetlerinin artmasına, uzun süreli tedavi ve hastane yatışa neden olmaktadır. Bu nedenlerden dolayı onkoloji hemşirelerinin görevleri kanserin erken teşhisi gibi önleyici uygulamaların yanı sıra kanserin karmaşık yönetimini de içeren kapsamlı bir süreci de beraberinde getirmektedir. Kanser hastalarının tedavi ve bakımında önemli rolleri olan onkoloji hemşireleri, rol ve sorumluluklarını yerine getirirken mesleki, etik, hatta yönetimsel görevlerinin birbiriyle çatışmasıyla karşı karşıya kalmaktadır. Yaşanan bu çatışmalar hasta bakımını ve ekipteki uyumu olumsuz etkileyebilmekte, hemşirelerin mesleki açıdan tükenmelerine ve iş memnuniyetsizliği nedeniyle istifalara neden olabilmektedir. Onkoloji hemşireleri karmaşık bakım süreci, hasta ve aile beklentileri ve sağlık ekibi tarafından sağlanan tedavi ve bakım nedeniyle etik ikilemler yaşamaktadırlar. Onkoloji hastalarının tedavi sürecinde yaşadıkları semptomlar sebebi ile onkoloji hemşirelerinin hastaları adına karar vermeleri, onlar adına eylemde bulunmaları, ulusal ve uluslararası hemşirelik etik kodlarına uygun davranmaları beklenmektedir. Bu beklentiyi karşılayabilmek ve etik sorunlarla karşılaşmamak adına hemşirelerin etik konulara hakim olması gerekmektedir. Etik eğitimi, insanların mesleki etkinliklerinde, karar ve davranış süreçlerinde var olan etik boyutun kavranmasına, kişisel-kurumsal değerlerin anlaşılmasına ve mesleki etik sorunlara ilişkin farkındalıkların geliştirilmesine katkı sunmaktadır. Onkoloji hemşirelerinin daha fazla önem kazanan etik konular hakkında bilgi edinmesi ile etik karar verme becerilerinin geliştirilmesi, kanser hastası bakımının sürdürülmesine katkı sağlayacağı şüphesizdir. Aynı zamanda, araştırmalar yeni bilgilerin edinilmesini teşvik etmede ve hemşirelerin etik performansını iyileştirmede uygun öğretim yöntemlerinin önemini vurgulamaktadır. Günümüzde etik eğitiminde, geleneksel eğitim yöntemlerinin yanı sıra olgu ve küçük grup tartışmaları, rol yapma, video gösterimi, hikâye anlatımı ve film izletme gibi yöntemlerin kullanımının ön planda çıktığı görülmektedir. Bu yöntemlerin onkoloji hemşirelerinin etik eğitimlerinde kullanılmasının etik açıdan bilgilerinin artmasını sağlayacaktır. Literatürde onkoloji hemşirelerinin klinik uygulamada yaşadıkları etik ikilemleri ve çatışmaları yönetebilmeleri için hazırlayan etik eğitimine ve etik eğitim yöntemlerine ilişkin yeterli bilgi bulunmamaktadır. Bu nedenle bu derleme ile onkoloji hemşirelerinde etik eğitiminin önemini ve etik eğitiminde kullanılabilecek öğretim yöntemleri vurgulamak amaçlanmıştır.