THE BLACK SHEEP OF PUBLIC PROCUREMENT REGULATIONS ARTICLE 21/B OF THE PUBLIC PROCUREMENT LAW NO. 4734


Karagenç G. K.

VII. INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON ECONOMICS, POLITICS AND ADMINISTRATION - VII. ULUSLARARASI EKONOMİ, SİYASET VE YÖNETİM SEMPOZYUMU ISEPA 2024 , Diyarbakır, Turkey, 24 - 25 October 2024, pp.54-55, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Diyarbakır
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.54-55
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

Administrations make public expenditures in order to provide public services. The Public Procurement Law No. 4734, which entered into force in 2003, is applied to issues related to public expenditures such as purchasing, renting, and public works. The methods accepted as the main procedure in any public procurement are open tender and tender among certain bidders. The bargaining method, which is at the center of this study, has been established in the law as a method applied in cases where open tender and tender among certain bidders cannot be applied. It is observed that in international public procurement regulations such as the UNCITRAL Model Law, the European Union public procurement directives, and the Government Procurement Agreement (GPA), when the methods determined as the main method cannot be applied, arrangements equivalent to the bargaining method are included. However, subparagraph (b) of the bargaining procedure regulated in Article 21 of the Public Procurement Law No. 4734 has been subject to criticism in the doctrine. The relevant regulation allows the use of the bargaining method in matters related to natural disasters, epidemics and ensuring public safety. The extent to which this regulation, which grants the administration a wide discretionary power, contributes to the most advantageous offer, which is the main purpose of public procurement. This study also aims to examine Article 21/b of the Public Procurement Law No. 4734. In this context, first of all, the general principles and purposes of public procurement are explained and the procurement procedures in the law are listed. By explaining in which cases the bargaining procedure can be applied, a comparative analysis of the regulation in Article 21/b of the law with similar international public procurement regulation procedures is made and solution proposals are presented for its harmonization with international public procurement regulations.

 

Keywords: Public Procurement Law No. 4734, Procurement Procedures, Negotiated Procudures, International Public Procurement Regulations, Article 21/B of Public Procurement Law No. 4734.

İdareler kamu hizmetlerini yerine getirebilmek amacıyla kamu harcaması yaparlar. Alım, kiralama, bayındırlık hizmeti gibi kamu harcamalarına yönelik konularda 2003 yılında yürürlüğe giren 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu uygulanmaktadır. Bahsi geçen kanunda, genel ihale usulleri olarak; açık ihale, belli istekliler arasında ihale, pazarlık yöntemleri lafzi olarak sayılmış, doğrudan temin ve tasarım yarışmaları ise mal satın alma metotları olarak düzenlenmiştir. Herhangi bir kamu alımında esas usul olarak kabul edilen yöntemler açık ihale ve belli istekliler arasında ihaledir. Bu çalışmanın merkezinde yer alan pazarlık usulü ise, kanunda, açık ihale ve belli istekliler arasında ihale yöntemine başvurulamadığı durumlarda uygulanan bir yöntem olarak ihdas edilmiştir. UNCITRAL Model Kanunu, Avrupa Birliği kamu alım direktifleri ve Hükümet Alımları Anlaşması (GPA) gibi uluslararası kamu alım düzenlemelerinde de esas yöntem olarak belirlenen usullere başvurulamadığında pazarlık usulü muadili düzenlemelere yer verildiği görülmektedir. Ancak 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21. Maddesinde düzenlenen pazarlık usulünün (b) bendi doktrinde eleştirilere konu olmuştur. İlgili düzenleme; doğal afet, salgın hastalık ve kamu güvenliğini sağlamaya yönelik konularda pazarlık yönteminin kullanılmasına imkân sağlamaktadır. Ayrıca bunun yanında sınırları net bir şekilde belirlenmemiş durumlarda da idareye pazarlık usulünden yararlanma olanağı sunmaktadır. İdareye geniş bir takdir yetkisi veren bu düzenlemenin, kamu alımlarının temel amacı olan en avantajlı teklifin alınmasına ne ölçüde katkı sağladığı akademik açıdan karşılaştırmalı hukuk bağlamında incelenmeyi hak eden bir konu başlığıdır. Bu çalışma da 4734 sayılı Kamu İhale Kanunun 21/b maddesini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, öncelikle, kamu alımlarının genel ilke ve amaçları açıklanarak, kanundaki alım usulleri sıralanmıştır. Pazarlık usulüne hangi durumlarda başvurulabileceği anlatılarak, kanunun 21/b hükmünde yer alan düzenlemenin, benzer nitelikteki uluslararası kamu alım düzenleme usulleri ile karşılaştırılmalı bir analizi yapılmış ve uluslararası kamu alım düzenlemeleri ile harmonizasyonu adına çözüm önerileri sunulmuştur.

 

Anahtar Kelimeler: 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu, Alım Usulleri, Pazarlık, Uluslarararsı Kamu Alım Düzenlemeleri, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu 21/B madddesi.