This study aims to identify the factors influencing innovative consumption within the context of the innovative consumption literature by conducting a systematic analysis. The factors influencing innovative consumption investigated in the research include technological interest, innovation propensity, risk-taking propensity, self- esteem, socio-demographic characteristics, hedonism and utilitarianism in relation to the tendency to use smart watches. The sample of the research consists of students studying in the Faculty of Business Administration (Banking and Finance, International Trade and Business Management, Business and Management Information Systems) and the Faculty of Engineering (Electrical and Electronics Engineering) at AYBU in 2018. A total of 263 students selected through convenience sampling from these departments were surveyed. The research findings indicate that self -esteem, risk-taking propensity and technological interest variables have an impact on smart watch usage, while innovation propensity does not have a significant effect on the tendency to use smart watches. Regarding demographic characteristics, only monthly income is found to influence innovative consumption (tendency to use smart watches), while in terms of hedonism and utilitarianism, the tendency to use smart watches is associated with utilitarian consumption rather than hedonic consumption.
Bu çalışmada, yenilikçi tüket im literatürünü sistematik şekilde analiz ederek, yenilikçi tüket im kavramı bağlamında yenilikçi tüketime etki eden faktörleri ortaya koyma k amaçlanmaktadır. Araştırmada yenilikçi tüketime etki eden faktörler: teknolojik ilgilinim, yenilikçilik eğilimi, risk alma eğilimi, öz saygı, sosyo demografik özellikler, hedonizm ve faydacılığın akıllı saat kullanma eğilimine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2018 yılında AYBÜ İşlet me Fakültesi (Bankacılık ve Finans, Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik, İşletme ve Yönetim Bilişim Sistemleri) ve Mühendislik Fakültesinde (Elektrik Elektronik Mühendisliği) öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Söz konusu bölümlerden kolayda örneklem yöntemiyle seçilen öğrencilerden oluşan toplam 263 kişilik gruba anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öz saygı, risk alma eğilimi, teknolojik ilgilen im değişkenlerin in akıllı saat kullanımı ü zerinde etkili olurken; yenilikçilik eğilimin in akıllı saat kullan ma eğilimi ü zerinde etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Demografik özelliklerden ise sadece aylık gelirin, yenilikçi tüket ime (a kıllı saat kullanma eğilimine) etki ettiği görülürken; hedonizm ve faydacılık ekseninde, akıllı saat kullanma eğiliminin hedonik tüketimdense faydacı tüketim ile ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.