ÖRGÜT KÜLTÜRÜ VE TOPLUMSAL CİNSİYET ALGISI İLİŞKİSİ: ANKARA İLİ KAMU ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Aygün Ş., Sarıtaş A.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.26, no.1, pp.183-200, 2021 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 26 Issue: 1
  • Publication Date: 2021
  • Journal Name: Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.183-200
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

It can be said that the concept of gender perceptions, which is expressed as some meanings (behavior, lifestyle and roles, etc.) attributed to genders by societies, has an important place in cultural elements in social life. When it considered, individuals carry the cultural structure of the society they live in a certain ratio, it can be predicted that gender perceptions can also enter into organizations together with employees. From this point of view, it is aimed to examine the concepts of organizational culture and gender perception together. There are a lot of studies which link organizational culture and gender perception with different concepts. This study aims to investigate the possible relationship of organizational culture and its dimensions with gender perception. For this purpose, correlation analyses have been made between gender perception and organizational culture considering each of its sub-dimensions. In this context, organizational culture has been handled within the framework of the Cameron and Quinn Model, and the dimensions of this model, namely clan culture, adhocracy culture, hierarchy culture and market culture, have been subjected to hypotheses. The population of the research is composed of public employees in Ankara. The questionnaire form belonging to the research was delivered to the participants online using the snowball method. The number of people reached is 410, and 386 of them have been observed to be suitable for evaluation. According to the findings of the analyses; organizational culture and its sub- dimensions, clan, hierarchy and market cultures have been concluded that there is a significant relationship with gender perception. On the other hand, it has been found that the adhocracy culture dimension has no relationship with the gender perception variable. It may be suggested to conduct the research with different groups on the basis of different provinces.

Örgüt kültürü ve toplumsal cinsiyet algısı kavramlarını, farklı kavramlarla ilişkilendiren birçok araştırma mevcuttur. Bu çalışma, örgüt kültürünün ve boyutlarının, toplumsal cinsiyet algısı ile muhtemel ilişkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, örgüt kültürü ve her bir alt boyutu ile, toplumsal cinsiyet algısı arasında korelasyon analizi yapılmıştır. Bu bağlamda örgüt kültürü Cameron ve Quinn Modeli çerçevesinde ele alınmış olup bu modelin boyutları olan klan kültürü, adhokrasi kültürü, hiyerarşi kültürü ve pazar kültürü hipotezlere konu edilmiştir. Araştırmanın evrenini Ankara ili kamu çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmaya ait anket formu katılımcılara, kartopu yöntemiyle online olarak iletilmiştir. Ulaşılan kişi sayısı 410 olup, bunlardan 386’sının değerlendirmeye uygun olduğu gözlemlenmiştir. Analizlerin bulgularına göre; örgüt kültürü değişkeninin ve alt boyutları olan klan, hiyerarşi ve pazar kültürlerinin; toplumsal cinsiyet algısı ile anlamlı bir ilişkisi olduğu sonucu elde edilmiştir. Adhokrasi kültürü boyutunun ise toplumsal cinsiyet algısı değişkeni ile herhangi bir ilişkisi olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmanın farklı gruplarla ve farklı iller bazında yapılması önerilebilir.