Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, vol.4, no.1, pp.10-21, 2020 (Other Refereed National Journals)
Literary works have always more or less been used for political
purposes throughout history. The newly formed Balkan nation states or those
which regained their independence towards the end of the Ottoman Empire
have taken advantage of the affective powers of literature too. These states,
in their search for unique national identities (different from their neighbouring
countries and unlike the Turkish) have often used literature as powerful
means to influence people’s political thoughts and emotions. The 2005 Man
Booker International winner novel The Siege by the Albanian writer Ismail
Kadare is one of these political historical novels, which can be approached as
a national identity building narrative. Published for the first time in the
early1970s during the Enver Hoxha’s regime, the book tells the story of an
Albanian fortress grossly assaulted by the Ottomans. By applying the
‘othering’ technique and contrasting the Christian Albanians with the Muslim
Ottoman attackers, the author masterfully creates a positive Albanian and
highly negative even gruesome Turkish images. The following paper analyzes
and comments on the methods, reasons and possible effects of Kadare’s
hostile Ottoman representation.
Keywords: Negative Turkish image, Ismail Kadare, The Siege, The
Ottoman Empire.
Osmanlı Devletinin son döneminde yeni oluşan ya da
bağımsızlıklarını geri kazanan Balkan ülkeleri milli kimliklerini oluşturmak
için farklı yöntemlere başvurmuştur. Bunlardan bir tanesi de edebiyat
aracılıyla siyasi düşünce ve hisleri yönlendirme olmuştur. 2005 Man Booker
birincisi roman Kuşatma, Arnavut yazar İsmail Kadare’nin en bilinen tarihi
kurgularından ve bu denli amaçlara önderlik eden eserlerden birisidir. Roman
15. yüzyılda Osmanlı padişahı Dursun Paşa tarafından kuşatılan
Arnavutluk’taki bir kalenin hikâyesini; Türklerin başvurdukları tüm acımasız
yöntemlere karşı, kale içindeki efsanevi İskender Bey’in idaresindeki halkın
mücadelesini anlatır. Hem anlatıcı unsuruyla hem de tematik kurgusuyla
yazar ustalıkla Hristiyan Arnavut pozitif bir ‘bizi’ yarattığı hayli negatif
Müslüman Türk ‘diğeri’ ile karşılaştırıp, Osmanlıları davranışlarıyla,
ibadetleriyle, dış görünüşleriyle medeniyetten uzak ucube gibi yansıtır. Bu
çalışma Kadare’nin nasıl mecaz sanatına ve ‘ötekileştirme’ yöntemine
başvurarak olumsuz bir Türk imgesi oluşturduğunu, bunun nedenlerini
inceler ve farklı dillere tercüme edilmiş ödüller kazanmış Kuşatma’nın olası
etkilerine değinir.
Anahtar Kelimeler: Olumsuz Türk imgesi, İsmail Kadare,
Kuşatma, Osmanlı Devleti.