The Status of Nursing Students' Discharge Education to Meet The Learning Needs of The Patients


Yazıcı G., Aktaş D., Tayaz E., Erciyas A.

Necmettin Erbakan Üniversitesi Genel Sağlık Bilimleri Dergisi , vol.5, no.1, pp.1-10, 2023 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Purpose: This study aims to evaluate the knowledge of nursing students about discharge education to meet the learning needs of the patients. Method: This descriptive study was carried out from March 2019 to May 2019. The participants were the secondyear nursing students in the surgical services of a hospital where they applied clinical practices. They were expected to prepare for discharge training. The “Patient Learning Needs Data Collection Form” and “Discharge Training Content Assessment Form” created by researchers were used to collect the data. The ethics committee permission, institutional permissions, and written/verbal consent of students and patients were obtained before the study. Results: Our results showed that the majority of patients were male, married, retired, and primary school graduate. It was determined that only 17.3% of the patients who were planned to be discharged were given discharge training. Also, we found that doctors took more roles than nurses. The given training was usually about attention, exercise, medicines, bath, wound care and disease, while the subjects that patients need more education were bathing (44.2%), nutrition (44.2%), wound care (38.5%). Conclusion and Suggestions: It was determined that the students did not prepare the discharge training content suitable for the needs of the patients,but focused only on the disease and the problems that the diseases brought with them. 

Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin hazırladıkları taburculuk eğitiminin hastaların öğrenme gereksinimlerini karşılama durumunu değerlendirmektir. Yöntem: Araştırma Mart 2019-Mayıs 2019 tarihleri arasında hemşirelik bölümü ikinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulama yaptıkları hastanenin cerrahi servislerinde bakım verdikleri, taburculuğu planlanmış ve öğrencilerin taburculuk eğitimi hazırlamış oldukları hastalar ile tanımlayıcı çalışma olarak gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında “Hasta Öğrenme Gereksinimleri Veri Toplama Formu” ve “Taburculuk Eğitimi İçeriği Değerlendirme Formu” kullanıldı. Çalışma için etik kurul izni, kurum izinleri, öğrencilerin ve hastaların yazılı/sözlü onamları alındı. Bulgular: Hastaların çoğunluğunun erkek, evli, emekli ve ilkokul mezunu olduğu belirlendi. Taburculuğu planlanan hastalardan sadece %17.3’üne taburculuk eğitimi verildiği ve eğitimin verilmesinde doktorların hemşirelere göre daha fazla rol aldığı belirlendi. Verilen eğitimin dikkat edilecekler, egzersiz, ilaçlar, banyo, yara bakımı ve hastalık hakkında olduğu tespit edildi. Hastaların daha çok eğitim ihtiyacı duyduğu konular banyo yapma (%44.2), beslenme (%44.2), yara bakımı (%38.5) iken, öğrencilerin belirlediği eğitim konuları beslenme (%59.6), fiziksel aktivite (%48.1), ilaçlar ve gelişebilecek sorunlar (%40.4) olarak belirlendi.  Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin hastaların ihtiyaçlarına uygun taburculuk eğitim içeriği hazırlamadıkları, sadece hastalık ve hastalıkların beraberinde getirdikleri sorunlara odaklandıkları belirlendi.