Banksy in Turkish Literature in the Context of Value Co-Creation: A Critical Analysis


ÖZDEMİR Ö. G.

Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, vol.8, no.2, pp.231-257, 2024 (TRDizin) identifier

Abstract

Street artist Banksy, who is known all over the world for his anti-war, environmentally and socially sensitive works, has been the subject of academic studies in Turkey in recent years. As Bristol based street artist or a professional team, Banksy is present in various dimensions within art-society and economy as a popular figure that maintains its mystery. Banksy is not only limited to the art world, but is examined and discussed in different disciplines, from art to communication, from sociology to economics. This study aims to analyze the academic view on Banksy from a marketing perspective, to determine Banksy's image and position in the academy, as well as to reveal the components of Banksy's value co-creation process. In the study discussing Banksy from a marketing perspective, "How is Banksy positioned in National Literature?" and what is Banksy's value co-creation model? Answers to these questions were sought through quantitative and qualitative content analysis of 16 publications containing the word "Banksy" in their titles and keywords as a result of TR Index, DergiPark, YÖKSİS and Google Scholar searches; A critical approach was followed in evaluating the findings. When the studies on Banksy in Turkey were examined, it was determined that the literature consisted of 2 theses, 1 book chapter and 13 articles. It was seen that in addition to the emphasis of the art discipline, the subject was also addressed by researchers from the fields of communication and economics. The focus of these academic studies is shaped around the analysis of his works in public spaces and new media, his role in society and his existence in the economic system. Accepting that it contributes to the remarketing of academic publications by being involved in the "co-creation of value" process, the need to increase the critical approach, especially in research examining popular events and phenomena, has been emphasized.
Savaş karşıtı, çevre ve toplumsal olaylara duyarlı çalışmalarıyla tüm dünyada tanınan sokak sanatçısı Banksy son yıllarda Türkiye’de de akademik çalışmalara konu olmaktadır. Bristol kökenli bir sokak sanatçısı olan Banksy gizemini koruyan popüler bir figür olarak sanat, toplum ve ekonomi içinde çeşitli boyutlarda varlık göstermektedir. Bu çalışmada pazarlama perspektifinden Banksy’ye yönelik akademik bakışı analiz etmek, Banksy’nin akademideki imajını ve konumunu tespit etmek yanında Banksy’nin birlikte değer yaratma sürecinin bileşenlerini de ortaya koymak amaçlanmaktadır. Pazarlama perspektifinden Banksy’nin ele alındığı çalışmada, “Türkiye literatüründe Banksy nasıl konumlandırılmaktadır? ve Banksy’nin birlikte değer yaratma modeli nasıldır?” sorularına TR Dizin, Dergi Park, YÖKSİS ve Google Akademik taramaları sonucunda başlık ve anahtar kelimelerde “Banksy” kelimesini içeren 16 yayının nicel ve nitel içerik analizi yöntemiyle yanıt aranmış; bulguların değerlendirilmesinde eleştirel bir yaklaşım izlenmiştir. Türkiye’de Banksy’yi konu alan çalışmalar incelendiğinde literatürün, 2 tez, 1 kitap bölümü ve 13 makaleden oluştuğu saptanmıştır. Çalışmalarda sanat disiplininin ağırlığı yanında iletişim ve ekonomi disiplinlerinden araştırmacılarca da konunun ele alındığı görülmüştür. Söz konusu akademik çalışmalar kapsamında, Türkiye literatüründe Banksy ile ilgili eleştirilerin sınırlı olduğu görülmektedir. Akademik çalışmaların odak noktası, Banksy’nin kamusal alanda ve yeni medyadaki eserlerinin analizi, toplumdaki rolü ve ekonomik sistemdeki varlığı etrafında şekillenmektedir. Akademik yayınların “birlikte değer yaratma” sürecine dâhil olarak yeniden pazarlanmaya katkı sunduğu kabulüyle, özellikle popüler olay ve olguların incelendiği araştırmalarda eleştirel yaklaşımın arttırılması gerekliliği vurgulanmıştır.