Progressive Relaxation Exercises: An Effective Method for Reducing Initial Clinical Anxiety in Nursing Students


Creative Commons License

Gümüş G., UNLUSOY DİNCER N.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.12, no.3, pp.1322-1331, 2023 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

This study was experimentally carried out to determine the effect of progressive relaxation exercises on the clinical anxiety levels of first-grade nursing students. The research sample consists of 44 first-grade nursing students (experimental:22, control:22) who participated in the clinical practice for the first time, met the research criteria and agreed to participate in the research. Data of the research were collected with the “Descriptive Characteristics Form”, “Visual Analog Scale-Anxiety” and “The Spielberger State-Trait Anxiety Index” prepared by the researcher. For six weeks, the students in the experimental group were taught progressive relaxation exercises two days a week before clinical practice. The exercises were continued during the clinical practice, and the anxiety scores were checked on the first day and the last day of the clinical practice. The exact measurements were made for the control group without any exercise program. After the progressive relaxation exercises applied to the experimental group of nursing students who participated in the clinical practice for the first time, the state-trait anxiety and the visual analog scale-anxiety scores measured on the first day and the last day of the clinical practice were significantly reduced compared to the control group (p<0.05). In line with the study results, nursing students were suggested to practice progressive relaxation exercises before and during clinical practice.
Bu çalışma progresif gevşeme egzersizlerinin hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin klinik kaygı düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla deneysel olarak yapılmıştır. Araştırma örneklemini hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinden ilk kez klinik uygulamaya çıkan, araştırma kriterlerine uyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 44 öğrenci (deney:22, kontrol:22) oluşturmuştur. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan “Tanıtıcı Özellikler Formu”, “Görsel Analog Skala-Anksiyete” ve “Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği” ile toplanmıştır. Deney grubundaki öğrencilere klinik uygulama öncesi altı hafta boyunca haftada iki gün progresif gevşeme egzersizleri öğretilmiştir. Klinik uygulama boyunca egzersizlere devam edilmiş klinik uygulamanın ilk ve son günü kaygı puanlarına bakılmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir egzersiz programı uygulanmadan aynı ölçümler gerçekleştirilmiştir. Klinik uygulamaya ilk kez çıkan hemşirelik öğrencilerinde deney grubuna uygulatılan progresif gevşeme egzersizleri sonrası klinik uygulamanın ilk ve son günü ölçülen durumluk kaygı ve görsel analog kaygı puanlarında kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde azalma görülmüştür (p<0,05). Araştırmanın sonuçları doğrultusunda hemşirelik öğrencilerine klinik uygulama öncesinde ve sırasında progresif gevşeme egzersizlerini uygulama önerisinde bulunulmuştur.