An assessment on Şālih Nābī's work of al-Falsafa al-Mūsīqī


Tiraşci M.

Cumhuriyet Ilahiyat Dergisi, cilt.22, ss.1669-1686, 2018 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) identifier

  • Cilt numarası: 22 Konu: 3
  • Basım Tarihi: 2018
  • Doi Numarası: 10.18505/cuid.497565
  • Dergi Adı: Cumhuriyet Ilahiyat Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.1669-1686

Özet

© Published by Sivas Cumhuriyet üniversitesi, Ilahiyat Fakültesi.Şālih Nābī (d. 1914) is a person who lived in the last periods of the Ottomans and is a medical graduate and interested in Turkish music. In 1910, he received a work called al-Falsafa al- Mūsīqī (Philosophy of Musica). In this study, the effects of music on the human soul, music history, and musical understanding in the Ottoman period were found. Throughout history, many musical compositions have been received and reflected some philosophical thoughts. But an independent study of philosophy and music is not found before the 20th century. For this reason, Şālih Nābī's al-Falsafa al-Mūsīqī work is remarkable in terms of its title. There are brief explanations about various issues in the work but the most important issue that attracts our opinion is the musical perception of the period. Because Şālih Nābī, as a witness at that time, thinks that music has been neglected for a long time in the Ottoman Empire. This is the reason why he has already taken him to a work. In this article, it has been tried to be given to today's musical literalism. © Published by Sivas Cumhuriyet üniversitesi, Ilahiyat Fakültesi.Sâlih Nâbî (ö. 1332/ 1914), Osmanli'nin son dönemlerinde yaşayan tibbiye mezunu bir Türk mûsikîsi meraklisidir. 1910 yilinda Felsefe-i Mûsikî isimli bir eser kaleme almiş, bu çalişmasinda mûsikînin insan ruhu üzerindeki etkisi, mûsikî tarihi ve kendi döneminde Osmanli'da mûsikî anlayişi gibi konularda incelemelerde bulunmuştur. Ayda bir yayinlanmasi düşünülen bu çalişmasi, ilk neşrinden sonra birtakim sebepler yüzünden devam edememiştir. Bu makalede Sâlih Nâbî'nin Felsefe-i Mûsikî isimli eserini tanitilacak olup, yazarin mûsikî hakkindaki bilgileri değerlendirilecektir. Tarih boyunca kaleme alinan mûsikî eserlerinde pek çok felsefî düşüncenin mûsikî anlayişina yansidiği görülmekle birlikte müstakil olarak felsefe-mûsikî ilişkisini konu edinen bir çalişmaya XX. Yüzyil öncesinde rastlanmaz. Bu sebeple Sâlih Nâbî'nin Felsefe-i Mûsikî isimli çalişmasi, başliği açisindan dikkat çekicidir. Eserde pek çok mesele hakkinda kisa açiklamalar yer almakla birlikte, kanaatimizce ilgi uyandiran en önemli konu, dönemin mûsikî algisidir. çünkü Sâlih Nâbî, o dönemin şahidi olarak Osmanli'da mûsikînin uzunca bir süredir ihmal edildiğini düşünmektedir. Zaten onu, bir eser kaleme almaya iten sebep de budur. I˙şte bu makalede, daha önce hakkinda bir çalişma yapilmayan Sâlih Nâbî'nin Felsefe-i Mûsikî isimli eseri tanitilmiş ve incelemeye tabi tutularak yazarin mûsikî anlayişi kendinden önceki literatürle karşilaştirilmiştir.