sağlık akademisyenleri dergisi, vol.8, no.2, pp.90-96, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Objective: It is important to motivate students to increase their perception of profession in order to improve
their perception of profession. It is important for vocational students to acquire professional perception in the
education process, which can be considered at the beginning of the first formation in the university period. This
class was conducted qualitatively to determine nursing profession perceptions of senior nursing students close
to graduation.Materials and Method: The universe of the study was formed by senior nursing students studying
in the Nursing Department of a Faculty of Health Sciences in Ankara in the 2019-2020 Academic Year. The
research sample consisted of 32 students who agreed to participate in the study. In the collection of research
data, the pictures drawn by the students themselves and their own descriptions based on the pictures were
used together. Data were analyzed from an inductive perspective. The analysis of the data was carried out by
the researchers with hand coding. Results: When the research data were analyzed, 2 main categories were
determined for students’ professional perceptions. In the first category: image, healing, angel, care, compassion,
male nurse; the second category: career, profession-science, communication. It was determined that the data
were collected under the main themes of image and career. The sub-theme most frequently used by nursing
students was healing. After the healing theme, angel, care, compassion and male nurse themes came. The
sub-themes of the main theme of career were profession and communication. Discussion and Conclusion:
The findings of the study showed that nursing students’ perceptions of profession are generally positive. This
result is pleasing for the nursing profession.
Giriş ve Amaç: Öğrencilerin meslek algılarını geliştirmek için meslek algısını arttırmaya yönelik güdülenmelerini
sağlamak önemlidir. Meslek algısına ilişkin ilk oluşumun üniversite döneminde başladığı göz önünde
bulundurulduğunda, hemşirelik öğrencilerinin temel eğitim sürecinde olumlu mesleki algı edinmeleri önemli
görülmektedir. Bu çalışmada mezuniyete ramak kala hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği algılarını
belirlemek amacıyla nitel olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini Ankara’da bir Sağlık Bilimleri
Fakültesi Hemşirelik Bölümünde 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı’nda öğrenim gören son sınıf hemşirelik öğrencileri
oluşturmuştur. Araştırma örneklemini çalışmaya katılmayı kabul eden 32 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma
verilerinin toplanmasında öğrencilerin kendilerinin çizdikleri resimler ve resimlere dayalı kendi tanımlamaları bir
arada kullanılmıştır. Veriler, tümevarım bakış açısıyla analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesi elde kodlama ile
araştırmacılar tarafından gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Araştırma verileri çözümlendiğinde, öğrencilerin mesleki
algılarına yönelik 2 ana kategori belirlendi. Birinci kategori de: imaj, şifa, melek, bakım, şefkat, erkek hemşire;
ikinci kategoride: kariyer, meslek-bilim, iletişim yer almıştır. Verilerin imaj ve kariyer ana temaları altında toplandığı
belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerin en çok kullandıkları alt tema şifa olmuştur. Şifa temasının ardından melek,
bakım, şefkat ve erkek hemşire temaları gelmiştir. Kariyer ana temasının alt temaları ise meslek ve iletişim
olmuştur. Sonuç: Çalışmanın bulguları hemşirelik öğrencilerinin meslek algılarının genellikle olumlu yönde olduğunu
göstermiştir. Bu sonuç hemşirelik mesleği adına sevindiricidir.