Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Lisans Öğrencilerinin Kitap Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlığı: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Örneği


Creative Commons License

Alaca E.

in: Güncel Bilgi ve Belge Yönetimi Araştırmaları ve Uygulamaları, Ayşenur Akbulut,Burcu Aydemir Şenay, Editor, Hiperlink, İstanbul, pp.157-258, 2023

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Vocational Book
  • Publication Date: 2023
  • Publisher: Hiperlink
  • City: İstanbul
  • Page Numbers: pp.157-258
  • Editors: Ayşenur Akbulut,Burcu Aydemir Şenay, Editor
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

The habit of reading and using the library are important habits that should be acquired and maintained lifelong for each individual. These habits can also be accepted as a prerequisite for being able to think, act, make decisions, be a useful individual for herself and the society and complete individuality. In addition to individual initiative and effort, libraries and librarians also have important roles and responsibilities in developing and making these habits permanent. The perception, awareness, competence and behaviors of librarians or librarian candidates on this issue are important for making the process sustainable and effective in the long term. It is inevitable for this process to be supported and directed by subject experts and educated people. Therefore, within the scope of the research, it is aimed to determine the reading and library using habits of the undergraduate students of the Information Management Department. In addition, it is aimed to reveal the factors that prevent the development of both habits, to draw attention to the proportional differences at the class level, to emphasize the deficiencies that may arise, the differences in perception and behavior. It is planned to guide the reading and library using habits of future librarians in a healthy and sustainable way by developing solutions for the problems. The scope of the research consists of undergraduate students of Ankara Yıldırım Beyazıt University (AYBU) Information Management (IM) Department. The research was carried out with descriptive method, and the data were collected by a questionnaire technique. Data were obtained from 125 participants. As a result of the research, it was revealed that there are points that need to be improved in the process of reading and library using habits of AYBU IM Department undergraduate students. Perception, awareness and behavior-oriented suggestions have been developed to improve the process.

Okuma ve kütüphane kullanma alışkanlığı her bir birey için kazanılması ve yaşam boyu sürdürülmesi gereken önemli alışkanlıklardandır. Bu alışkanlıklar sağlıklı düşünebilmenin, davranabilmenin, kararlar verebilmenin, kendisine ve topluma yararlı bir birey olabilmenin, bireyliği tamamlayabilmenin ön koşulu olarak da kabul edilebilir. Bireyin bu alışkanlıkları geliştirmesi ve kalıcı hale getirmesinde bireysel girişim ve çabanın yanı sıra kütüphanelere ve kütüphanecilere de önemli rol ve sorumluluklar düşmektedir. Kütüphanecilerin ya da kütüphaneci adaylarının bu konudaki algı, farkındalık, yeterlilik ve davranışları ise sürecin uzun vadede sürdürülebilir ve etkili kılınması için önem taşımaktadır. Bu sürecin konu uzmanı, eğitimli kişilerce desteklenmesi ve yönlendirilmesi ise kaçınılmazdır. Bu nedenle, araştırma kapsamında, Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü lisans öğrencilerinin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanında, her iki alışkanlığın geliştirilmesine engel olan etkenlerin ortaya çıkarılması, sınıf düzeyinde oransal farklılıklara dikkat çekilmesi, ortaya çıkabilecek eksikliklere, algı ve davranış farklılıklarına vurgu yapılması da amaçlanmıştır. Sorunlara ilişkin çözüm önerileri geliştirilerek geleceğin kütüphanecilerinin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlığına sağlıklı ve sürdürülebilir şekilde yön verilmesi planlanmaktadır. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi (AYBÜ) Bilgi ve Belge Yönetimi (BBY) Bölümü lisans öğrencileri araştırmanın kapsamını oluşturmaktadır. Araştırmada betimleme yöntemi kullanılmış ve anket tekniğinden yararlanılmıştır. Toplam 125 katılımcıdan veri elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, AYBÜ BBY Bölümü lisans öğrencilerinin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlığı sürecinde iyileştirilmesi gereken noktaların olduğu ortaya çıkarılmıştır. Sürecin iyileştirilmesi için algı, farkındalık ve davranış odaklı öneriler geliştirilmiştir.