in: Güncel Bilgi ve Belge Yönetimi Araştırmaları ve Uygulamaları, Ayşenur Akbulut,Burcu Aydemir Şenay, Editor, Hiperlink, İstanbul, pp.157-258, 2023
The habit of reading and using the library are
important habits that should be acquired and maintained lifelong for each
individual. These habits can also be accepted as a prerequisite for being able
to think, act, make decisions, be a useful individual for herself and the
society and complete individuality. In addition to individual initiative and
effort, libraries and librarians also have important roles and responsibilities
in developing and making these habits permanent. The perception, awareness,
competence and behaviors of librarians or librarian candidates on this issue
are important for making the process sustainable and effective in the long
term. It is inevitable for this process to be supported and directed by subject
experts and educated people. Therefore, within the scope of the research, it is
aimed to determine the reading and library using habits of the undergraduate
students of the Information Management Department. In addition, it is aimed to
reveal the factors that prevent the development of both habits, to draw
attention to the proportional differences at the class level, to emphasize the
deficiencies that may arise, the differences in perception and behavior. It is
planned to guide the reading and library using habits of future librarians in a
healthy and sustainable way by developing solutions for the problems. The scope
of the research consists of undergraduate students of Ankara Yıldırım Beyazıt
University (AYBU) Information Management (IM) Department. The research was
carried out with descriptive method, and the data were collected by a
questionnaire technique. Data were obtained from 125 participants. As a result
of the research, it was revealed that there are points that need to be improved
in the process of reading and library using habits of AYBU IM Department
undergraduate students. Perception, awareness and behavior-oriented suggestions
have been developed to improve the process.
Okuma
ve kütüphane kullanma alışkanlığı her bir birey için kazanılması ve yaşam boyu
sürdürülmesi gereken önemli alışkanlıklardandır. Bu alışkanlıklar sağlıklı
düşünebilmenin, davranabilmenin, kararlar verebilmenin, kendisine ve topluma
yararlı bir birey olabilmenin, bireyliği tamamlayabilmenin ön koşulu olarak da
kabul edilebilir. Bireyin bu alışkanlıkları geliştirmesi ve kalıcı hale
getirmesinde bireysel girişim ve çabanın yanı sıra kütüphanelere ve
kütüphanecilere de önemli rol ve sorumluluklar düşmektedir. Kütüphanecilerin ya
da kütüphaneci adaylarının bu konudaki algı, farkındalık, yeterlilik ve davranışları
ise sürecin uzun vadede sürdürülebilir ve etkili kılınması için önem
taşımaktadır. Bu sürecin konu uzmanı, eğitimli kişilerce desteklenmesi ve
yönlendirilmesi ise kaçınılmazdır. Bu nedenle, araştırma kapsamında, Bilgi ve
Belge Yönetimi Bölümü lisans öğrencilerinin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlığının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanında, her iki alışkanlığın
geliştirilmesine engel olan etkenlerin ortaya çıkarılması, sınıf düzeyinde oransal
farklılıklara dikkat çekilmesi, ortaya çıkabilecek eksikliklere, algı ve
davranış farklılıklarına vurgu yapılması da amaçlanmıştır. Sorunlara ilişkin
çözüm önerileri geliştirilerek geleceğin kütüphanecilerinin okuma ve kütüphane
kullanma alışkanlığına sağlıklı ve sürdürülebilir şekilde yön verilmesi
planlanmaktadır. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi (AYBÜ) Bilgi ve Belge
Yönetimi (BBY) Bölümü lisans öğrencileri araştırmanın kapsamını
oluşturmaktadır. Araştırmada betimleme yöntemi kullanılmış ve anket tekniğinden
yararlanılmıştır. Toplam 125 katılımcıdan veri elde edilmiştir. Araştırma
sonucunda, AYBÜ BBY Bölümü lisans öğrencilerinin okuma ve kütüphane kullanma
alışkanlığı sürecinde iyileştirilmesi gereken noktaların olduğu ortaya
çıkarılmıştır. Sürecin iyileştirilmesi için algı, farkındalık ve davranış
odaklı öneriler geliştirilmiştir.