TASARIM ÖĞRENCİLERİNİN OMURGA AĞRILARININ İNCELENMESİ: PİLOT ÇALIŞMA


Demirdel E., Aslan H., Güngör Z.

Ege International Congress on Natural & Medical Sciences, İzmir, Turkey, 2 - 04 September 2022, pp.174-180

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: İzmir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.174-180
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

It is a common situation for design students to spend long hours in non-ergonomic postures while drawing at a desk and to observe spinal problems and pains due to this. In this study, it is aimed to examine the spinal pain experienced by university students studying in design departments. Students studying at Ankara Yıldırım Beyazıt University Faculty of Architecture and Fine Arts were invited to the study. Demographic information of the students was recorded. However, in order to evaluate students' spinal pain; the regions where they felt the pain most in their spine and when they felt the pain during the day were questioned. In addition, the intensity of pain experienced at rest, activity and at night was evaluated with the Visual Analog Scale. Within the scope of the study, a total of 85 students, 74 of whom were from the Department of Architecture and 11 from the Department of Visual Communication Design, were evaluated. 82.4% (n=70) of the students were female and 17.6% (n=15) of the students were male. Thirty-five (41.2%) of the students were in their 1st grade, 48 (56.5%) students were in their 2nd grade, 1 (1.2%) student was in their 3rd grade, 1 (1.2%) student was in their 3rd grade and 1 student was in the 4th grade. While 96.5% (n=82) of the students stated that they had pain in any part of their spine, 97.6% (n=83) stated that they had spinal pain while drawing/designing. The average daily drawing/design time of the students was 7.65±3.22 hours. In the questionnaire about the localization of spinal pain, the students stated that they felt pain most in their entire spine (42.4%, n=36), while they stated that they felt the least pain in the back part of their spine (4.7%, n=4). According to the results of the Visual Analogue Scale, the average of the pain levels of the students at rest was 4.16±2.11, the average of the pain levels during the activity was 5.53±2.13 and the average of the pain levels at night was 3.81±2.28. The results obtained from the study show that spinal pain is a common problem among design department students. This may be due to students drawing/designing in inappropriate postures for long periods of time. We think that spinal pain can be reduced by informing students about correct working postures and continuing their studies with postural awareness in drawing/design processes. Keywords: Design, student, spine, pain.

Anahtar Kelimeler: Tasarım, öğrenci, omurga, ağrı. 

Tasarım öğrencilerin masa başında çizim yaptıkları sırada ergonomik olmayan postürlerde uzun saatlerini geçirmeleri ve bundan kaynaklı omurga problemleri ve ağrılarının gözlenmesi sıkça rastlanılan bir durumdur. Bu çalışmada, tasarım bölümlerinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin yaşadığı omurga ağrılarının incelenmesi hedeflenmiştir.  Çalışmaya Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Mimarlık ve Güzel Sanatlar Fakültesinde öğrenim gören öğrenciler davet edildi. Öğrencilerin demografik bilgileri kaydedildi. Bununla birlikte öğrencilerin omurga ağrılarını değerlendirmek için; omurgalarında ağrıyı en çok hissettikleri bölgeler ve gün içinde ağrıyı hissettikleri zamanlar sorgulandı. Ayrıca istirahat, aktivite ve gece yaşanan ağrı şiddeti Görsel Analog Skala ile değerlendirildi. Çalışma kapsamında 74’ü Mimarlık, 11’i Görsel İletişim Tasarımı Bölümü olmak üzere toplam 85 öğrenci değerlendirildi. Öğrencilerin %82,4’ü (n=70) kadın, %17,6’sı (n=15) erkekti. Öğrencilerin 35’i (%41,2) 1. sınıfta,48’i (%56,5) 2. sınıfta, 1’i (%1,2) 3. sınıfta ve 1’i (%1,2) de 4. sınıfta öğrenim görmekteydi. Öğrencilerin %96,5’u (n=82) omurgasının herhangi bir bölgesinde ağrı olduğunu ifade ederken, %97,6’sı (n=83) çizim/tasarım yaparken omurga ağrılarının olduğunu belirtti. Öğrencilerin günlük ortalama çizim/tasarım süreleri 7,65±3,22 saat idi. Öğrencilerin omurga ağrılarının lokalizasyonlarına yönelik yapılan sorgulamada öğrenciler en çok omurgalarının tamamında ağrı hissettiklerini belirtirken (%42,4, n=36), en az ağrıyı omurgalarının sırt bölümünde (%4,7, n=4) hissettiklerini belirtti. Vizuel Analog Skala sonuçlarına göre de öğrencilerin istirahat sırasındaki ağrı düzeylerinin ortalaması 4,16±2,11, aktivite sırasındaki ağrı düzeylerinin ortalaması 5,53±2,13 ve gece ağrı düzeylerinin ortalaması 3,81±2,28 olarak bulundu. Çalışmadan elde edilen sonuçlar tasarım bölümü öğrencilerinde omurga ağrılarının yaygın görülen bir problem olduğunu göstermektedir. Bu durum öğrencilerin uygun olmayan postürlerde uzun süreler boyunca çizim/tasarım yapmalarından kaynaklanıyor olabilir. Öğrencilerin doğru çalışma postürlerine yönelik bilgilendirilmesi ve çizim/tasarım süreçlerinde de postüral farkındalık ile çalışmalarını sürdürmeleri ile omurga ağrılarının azalabileceğini düşünmekteyiz.

Anahtar Kelimeler: Tasarım, öğrenci, omurga, ağrı.