sayıştay dergisi, vol.32, no.122, pp.37-71, 2021 (Other Refereed National Journals)
Dürüstlük, hem bireysel hem de kamusal alanda saygın bir hayat sürdürmenin
olmazsa olmaz bir koşuludur. Kamuda dürüstlük; kamu hizmetlerinin üretim ve
sunumunun her aşamasında kamu yönetici ve görevlilerinin, kamuyla etkileşimde
bulunan kişilerin kamu etik değerlerine uygun davranış sergilemeleriyle mümkün
olabilecektir. Dürüstlüğün gözetilmediği kamusal alanda; hata, usulsüzlük, yolsuzluk,
rüşvet, menfaat çatışması, israf, adam kayırmacılık, ayrımcılık vb. gibi etik dışı davranışların
yaygınlaşması ve kanıksanmasıyla kamuya duyulan güven azalabilecek; kamu kaynakları
iyi yönetilemeyecek; kamu hizmetleri kamu yararına uygun ve etkili bir şekilde üretilip
sunulamayacaktır. Kamuda dürüstlüğün korunması ve gözetilmesi, dürüstlük ihlaline yol
açabilme potansiyeline sahip durumların, diğer bir deyişle dürüstlük risklerinin iyi şekilde
yönetilmesini gerektirmektedir. Yüksek denetim kurumları, bağımsız ve tarafsız kurumlar
olarak kamu kaynaklarının verimli, etkin, etkili ve etik olarak yönetilmesi için yapılması
gereken plan, program ve faaliyetler hakkındaki denetim ve raporlarıyla parlamentoların kamuoyunun ve kamu idarelerinin dikkatlerini çekebilmektedirler. Ulusal dürüstlük
sistemlerinin temel yapı taşlarından olan yüksek denetim kurumları, gerçekleştirdikleri
denetim ve denetim dışı faaliyetler ile kamuda dürüstlük risklerinin yönetilmesi için önemli
bir işlevi yerine getirirler. Bu çalışmanın amacı, kamu yönetimlerinde dürüstlükle ilgili
risklerin iyi şekilde yönetilebilmesi bağlamında yüksek denetim kurumlarının uygulama
yaklaşımları hakkında farkındalık geliştirmek ve kamu sektöründe dürüstlük risklerinin
etkin şekilde yönetilmesine yönelik alternatif öneriler geliştirerek katkı sunmaktır.