ÇANKAYA UNIVERSITY JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES (CUJHSS), vol.2, no.16, pp.99-114, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Considered to be affective mediums exercising powers changing the humoral balances
of bodies, theatre plays have been severely attacked on the grounds that they provoke
strong emotions by early modern critics such as Stephen Gosson and Philip Stubbes in
the Shakespearean period. According to Stephen Gosson, for instance, due to their
emotional and physiological impact theatre performances weakened and undermined
audiences’ capacities to reason and judge; and thus, needed to be prohibited altogether.
This study provides a detailed analysis of the Hecuba speech (II, ii) in Shakespeare’s
Hamlet. Through the Player’s and Hamlet’s reactions to the Hecuba-speech, it will
discuss the characters’ attitudes towards theatre and comment on early modern
theatre debates. The study will further discuss William Shakespeare’s stand on the
affective potential of theatre in times when theatre plays have been considered
contagious and altering the balance between minds, passions and bodies.
Keywords: theatre, emotions, humors, passions, Hecuba, Hamlet
Duyguların bedensel mizacın dengelerini değiştirebilen güçleri dikkate alındığında,
Shakespeare döneminde tiyatro oyunları, Stephen Gosson ve Philip Stubbes gibi erken
modern eleştirmenler tarafından ciddi biçimde saldırıya uğramıştır. Stephen Gosson’a
göre, duygusal ve fizyolojik etkileri yüzünden tiyatro gösterileri, seyircinin rasyonel
düşünme yetisini ve değerlendirme kapasitesini zayıflatarak baltalamaktadır ve bu
nedenle yasaklanmalıdır. Bu makale, Shakespeare’in Hamlet oyunundaki Perde I,
sahne ii’de geçen oyuncunun dikkate değer konuşması üzerine ilginç bir araştırmadır.
Oyuncunun Hecuba üzerine konuşması ve Hamlet’in buna reaksiyonu (tepkisi) yoluyla,
bu çalışma sadece karakterlerin tiyatroya yönelik tavırlarını tartışmakla kalmayarak,
aynı zamanda erken modern tiyatro üzerindeki fikir çekişmelerini ve tiyatronun
insanın bedeni, zihni ve tutkuları arasındaki dengeyi değiştirerek yozlaştırdığı
düşüncesinin yaygın olduğu bir zamanda Shakespeare’in tiyatro sanatının duygusal
potansiyel gücünün arkasında dimdik duruşunu tartışmaktadır.
Anahtar Kelimeler: tiyatro, duygular, mizaçlar, tutkular, Hecuba, Hamlet