III. Uluslararası Avrasya Sağlık Bilimleri Kongresi , Trabzon, Turkey, 28 - 29 August 2024, pp.100, (Summary Text)
Introduction and Purpose: The study was conducted to determine the relationship between digital literacy
skills of undergraduate students of child development department and their awareness levels of digital game
addiction.
Method: The data of the research, in which descriptive and relational survey models from quantitative research
methods were used, were collected face-to-face and online from undergraduate students of the child development
department attending universities in Ankara. 466 participants took part in the study, and the "General
Information Form, "Digital Literacy Scale (DLS)" and “Awareness of Digital Game Addiction Scale (ADGAS),"
were used as data collection tools. The data obtained from the research were analyzed using SPSS 25 software.
Independent groups t-test, One-way ANOVA test, and Pearson Correlation Analysis were used to analyze
normally distributed data. Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test, and Spearman Correlation analysis were
used to analyze the data that did not show normal distribution.
Findings and Discussion: As a result of the analyses, it was determined that child development undergraduate
students' awareness of digital game addiction was at a high level. It was determined that the total scores of the
participants' awareness of the digital game addiction scale did not differ according to demographic changes such
as gender, age, academic achievement, and class level, but differed according to the status of receiving/not
receiving training on digital game addiction. It was found that there was a significant difference between the
demographic variables of age, grade level, and age of starting internet use and the total scores of the DLS. It was
concluded that the participants who received digital literacy and digital game addiction training and who had a
higher class level had a higher awareness of ethics and responsibility. A positive and statistically significant
relationship was found between the participants' ADGAS total scores and the Ethics and Responsibility sub-
dimension and daily use sub-dimension of DLS. In addition, a positive and statistically significant relationship
was found between ADGAS internal awareness sub-dimension scores and DLS total scores.
Conclusion and Suggestions: Students in the Child Development profession group should have a high
awareness and skills in these issues since they will work directly with children in the future. Therefore, it is
recommended that training, seminars, workshops, and guidance services should be increased to enhance their
awareness of digital game addiction and to improve their digital literacy skills.
Keywords: Child development, digital literacy, digital game, digital game addiction
Giriş ve Amaç: Araştırma, çocuk gelişimi bölümü lisans öğrencilerinin dijital okuryazarlık becerileri ile dijital
oyun bağımlılığına ilişkin farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Nicel araştırma metotlarından betimsel ve ilişkisel tarama modellerinin kullanıldığı araştırmanın
verileri Ankara ilindeki üniversitelere devam eden çocuk gelişim bölümü lisans öğrencilerinden yüz yüze ve
online olarak toplanmıştır. 466 katılımcının yer aldığı araştırmada veri toplama aracı olarak “Genel Bilgi
Formu”, “Dijital Okuryazarlık Ölçeği (DOYÖ)” ve Dijital Oyun Bağımlılığına İlişkin Farkındalık Ölçeği
(DOBİFO)” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 25 programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Normal dağılım gösteren verilerin analizinde bağımsız gruplarda t testi, One-way-ANOVA testi ve Pearson
Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Normal dağılım göstermeyen verilerin değerlendirilmesinde Mann-Whitney U
testi, Kruskal-Wallis testi ve Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular ve Tartışma: Analizler sonucunda çocuk gelişimi lisans öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığına
ilişkin farkındalıklarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların dijital oyun bağımlılığına ilişkin
farkındalık ölçeği toplam puanlarının cinsiyet, yaş, akademik başarı, sınıf düzeyi gibi demografik değişikliklere
göre farklılaşmadığı ancak dijital oyun bağımlılığına ilişkin eğitim alma/almama durumuna göre farklılaştığı
tespit edilmiştir. Yaş, sınıf düzeyi, internet kullanımına başlama yaşı demografik değişkenleri ile DOYÖ toplam
puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Dijital okuryazarlık ve dijital oyun bağımlılığı
eğitimi alan ve sınıf düzeyi daha yüksek olan katılımcıların etik ve sorumluluk bilinçlerinin daha yüksek olduğu
sonuncuna ulaşılmıştır. Katılımcıların DOBİFO toplam puanları ile DOYÖ Etik ve Sorumluluk alt boyutu ve
günlük kullanım alt boyutu arasında, pozitif yönlü ve istatistiksel açıdan anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca
DOBİFO içsel farkındalık alt boyut puanları ile DOYÖ toplam puanları arasında pozitif yönlü ve istatistiksel
açıdan anlamlı ilişki tespit edilmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Çocuk Gelişimi meslek grubundaki öğrenciler, gelecekte çocuklarla doğrudan çalışacakları
için bu konularda yüksek bir farkındalığa ve beceriye sahip olmalıdırlar. Bu nedenle, dijital oyun bağımlılığı
farkındalıklarının arttırılmasına ve dijital okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesine yönelik eğitimlerin,
seminerlerin, atölye çalışmalarının ve rehberlik hizmetlerinin arttırılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Çocuk gelişimi, dijital okuryazarlık, dijital oyun, dijital oyun bağımlılığı