EXAMINING THE RELATIONSHIP BETWEEN DIGITAL LITERACY SKILLS OF CHILD DEVELOPMENT UNDERGRADUATE STUDENTS AND THEIR AWARENESS LEVELS TOWARDS DIGITAL GAME ADDICTION


Dişli P., Kurnaz R.

III. Uluslararası Avrasya Sağlık Bilimleri Kongresi , Trabzon, Turkey, 28 - 29 August 2024, pp.100, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Trabzon
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.100
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

Introduction and Purpose: The study was conducted to determine the relationship between digital literacy

skills of undergraduate students of child development department and their awareness levels of digital game

addiction.

Method: The data of the research, in which descriptive and relational survey models from quantitative research

methods were used, were collected face-to-face and online from undergraduate students of the child development

department attending universities in Ankara. 466 participants took part in the study, and the "General

Information Form, "Digital Literacy Scale (DLS)" and “Awareness of Digital Game Addiction Scale (ADGAS),"

were used as data collection tools. The data obtained from the research were analyzed using SPSS 25 software.

Independent groups t-test, One-way ANOVA test, and Pearson Correlation Analysis were used to analyze

normally distributed data. Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test, and Spearman Correlation analysis were

used to analyze the data that did not show normal distribution.

Findings and Discussion: As a result of the analyses, it was determined that child development undergraduate

students' awareness of digital game addiction was at a high level. It was determined that the total scores of the

participants' awareness of the digital game addiction scale did not differ according to demographic changes such

as gender, age, academic achievement, and class level, but differed according to the status of receiving/not

receiving training on digital game addiction. It was found that there was a significant difference between the

demographic variables of age, grade level, and age of starting internet use and the total scores of the DLS. It was

concluded that the participants who received digital literacy and digital game addiction training and who had a

higher class level had a higher awareness of ethics and responsibility. A positive and statistically significant

relationship was found between the participants' ADGAS total scores and the Ethics and Responsibility sub-

dimension and daily use sub-dimension of DLS. In addition, a positive and statistically significant relationship

was found between ADGAS internal awareness sub-dimension scores and DLS total scores.

Conclusion and Suggestions: Students in the Child Development profession group should have a high

awareness and skills in these issues since they will work directly with children in the future. Therefore, it is

recommended that training, seminars, workshops, and guidance services should be increased to enhance their

awareness of digital game addiction and to improve their digital literacy skills.

Keywords: Child development, digital literacy, digital game, digital game addiction

Giriş ve Amaç: Araştırma, çocuk gelişimi bölümü lisans öğrencilerinin dijital okuryazarlık becerileri ile dijital

oyun bağımlılığına ilişkin farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.

Yöntem: Nicel araştırma metotlarından betimsel ve ilişkisel tarama modellerinin kullanıldığı araştırmanın

verileri Ankara ilindeki üniversitelere devam eden çocuk gelişim bölümü lisans öğrencilerinden yüz yüze ve

online olarak toplanmıştır. 466 katılımcının yer aldığı araştırmada veri toplama aracı olarak “Genel Bilgi

Formu”, “Dijital Okuryazarlık Ölçeği (DOYÖ)” ve Dijital Oyun Bağımlılığına İlişkin Farkındalık Ölçeği

(DOBİFO)” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 25 programı kullanılarak analiz edilmiştir.

Normal dağılım gösteren verilerin analizinde bağımsız gruplarda t testi, One-way-ANOVA testi ve Pearson

Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Normal dağılım göstermeyen verilerin değerlendirilmesinde Mann-Whitney U

testi, Kruskal-Wallis testi ve Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır.

Bulgular ve Tartışma: Analizler sonucunda çocuk gelişimi lisans öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığına

ilişkin farkındalıklarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların dijital oyun bağımlılığına ilişkin

farkındalık ölçeği toplam puanlarının cinsiyet, yaş, akademik başarı, sınıf düzeyi gibi demografik değişikliklere

göre farklılaşmadığı ancak dijital oyun bağımlılığına ilişkin eğitim alma/almama durumuna göre farklılaştığı

tespit edilmiştir. Yaş, sınıf düzeyi, internet kullanımına başlama yaşı demografik değişkenleri ile DOYÖ toplam

puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Dijital okuryazarlık ve dijital oyun bağımlılığı

eğitimi alan ve sınıf düzeyi daha yüksek olan katılımcıların etik ve sorumluluk bilinçlerinin daha yüksek olduğu

sonuncuna ulaşılmıştır. Katılımcıların DOBİFO toplam puanları ile DOYÖ Etik ve Sorumluluk alt boyutu ve

günlük kullanım alt boyutu arasında, pozitif yönlü ve istatistiksel açıdan anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca

DOBİFO içsel farkındalık alt boyut puanları ile DOYÖ toplam puanları arasında pozitif yönlü ve istatistiksel

açıdan anlamlı ilişki tespit edilmiştir.

Sonuç ve Öneriler: Çocuk Gelişimi meslek grubundaki öğrenciler, gelecekte çocuklarla doğrudan çalışacakları

için bu konularda yüksek bir farkındalığa ve beceriye sahip olmalıdırlar. Bu nedenle, dijital oyun bağımlılığı

farkındalıklarının arttırılmasına ve dijital okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesine yönelik eğitimlerin,

seminerlerin, atölye çalışmalarının ve rehberlik hizmetlerinin arttırılması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Çocuk gelişimi, dijital okuryazarlık, dijital oyun, dijital oyun bağımlılığı