Objectives: This research was carried out to determine the thoughts and opinions of the students about the drug addiction in the Department of Nursing of Ankara Yıldırım Beyazıt University, Faculty of Health Sciences. Materials and Methods: A total of 217 students from the department were administered face‐to‐face interviews with socio‐demographic data and knowledge levels related to addiction. The questionnaire form consisted of the students' demographic information, the level of awareness of the substances causing substance dependence, the duration and awareness of addictive substances, and the questions asked to measure their knowledge of the pathophysiology of the physical and psychological dependence of drug addiction. In the evaluation of the obtained data, for statistical analysis and calculations, IBM SPSS Statistics 21.0 (IBM Corp. Released 2012. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 21.0. Armonk, NY: IBM Corp.) was used. Results: The mean age of 105 students was 20.69 ± 1.28. Of the students, 86,67% (n = 91) were female, 13.33% (n = 14) were male, 1.90% (n = 2) were female high school graduates, 98.10% (n = 103) were mixed high school graduates. 12.38% (n = 13) of the students had a chronic disease. Of the students participated in the study, 0.95% (n = 1) reported 1‐2 hours per week, 8.57% (n = 9) reported 3‐5 hours per week, 15.24% reported 6‐8 hours per week, % 27.62 (n = 29) reported 9‐19 hours per week and 47.62% (n = 50) reported using 20 hours or more of internet or smart device per week. At the same time, in our study, the purpose of using internet and smart device, student's sociability status, student's income level and income perception, smoking in the group of friends and family, smoking and alcohol consumption status were analyzed as a percentage. The first contact agent with the substance, the reasons for starting to smoke, the starting environment to start smoking and the level of dependence were examined as well. Cigarette smoking students accounted for 15.24% (n = 16) of the sample, and none of these students received any help in smoking cessation. In our study, dependence of addictive substances was investigated. These substances were shopping, computer games, television, internet, detergent, coffee, gambling, games of chance, carbonated drinks, chocolate, tea, chips, stimulants, sedatives, hallucinogens, tobacco, marijuana, sugar, anticholinergics, volatiles, opioids. The questionnaires included in the study were evaluated as questions about smoking‐related questions and addiction questions. Conclusion: In this study, where the nursing students' knowledge about substance and addiction is measured, planning should be done in order to get students to receive training in certain periods on this subject. In order to prevent drug addiction, students should be encouraged to get help for dependence in cooperation with the units providing services in this regard.
Amaç: Bu araştırma, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümüöğrencilerinin madde bağımlılığına ilişkin düşünce ve görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.Materyal ve Metot: Bölümde öğrenim gören 217 öğrenciden, çalışmaya katılmayı kabul eden 105öğrenciye sosyo demografik verileri ve bağımlılık ile ilgili bilgi düzeylerini ölçen yapılandırılmış anketleryüz yüze görüşme yöntemi ile uygulandı. Öğrencilerin demografik bilgilerini oluşturan anket formu,madde bağımlılığına neden olan maddelerin bilinilirlik düzeyleri, bağımlılık oluşturan maddelerinkullanım süresi ve farkındalıkları, madde bağımlılığının fiziksel ve psikolojik bağımlılığınınpatafizyolojisine yönelik bilgilerini ölçmek amacıyla yöneltilen sorulardan oluşmaktaydı. Elde edilenverilerin değerlendirilmesinde, istatistiksel analizler ve hesaplamalar için IBM SPSS Statistics 21.0 (IBMCorp. Released 2012. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 21.0. Armonk, NY: IBM Corp.) programıkullanıldı.Bulgular: Araştırma kapsamına alınan 105 öğrencinin yaş ortalaması 20,69±1,28’dir. Araştırmaya katılanöğrencilerin %86,67’si (n=91) kadın, %13,33’ü (n=14) erkek, öğrencilerin %1,90’ı (n=2) kız lisesi, %98,10’u(n=103) karma lise mezunudur. Öğrencilerin %12,38’inin (n=13) kronik bir hastalığı mevcut olduğubelirlenmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin %0,95’i (n=1) haftada 1‐2 saat, %8,57’si (n=9) haftada 3‐5saat, %15,24’ü haftada 6‐8 saat, %27,62’si (n=29) haftada 9‐19 saat, %47,62’si (n=50) haftada 20 saat veüzeri internet veya akıllı cihaz kullanımı olduğunu bildirmiştir. Aynı zamanda çalışmamızda internet veakıllı cihaz kullanım amacı, öğrencinin sosyallik durumu, öğrencinin gelir düzeyi ve geliri algılayışı, aileve yakın arkadaş grubunda sigara kullanımı, nargile ve alkol tüketim durumu yüzdelik olarakirdelenmiştir. Madde ile ilk temas aracısının kim olduğu, sigaraya başlama nedenleri, sigaraya başlamaortamı, bağımlılık düzeyi incelenmiştir. Sigara kullanan öğrenciler örneklemin %15,24’ünü (n=16)oluşturmakta olup, bu öğrencilerin hiçbiri sigarayı bırakmakta herhangi bir yardım almamışlardır.Araştırmamızda bağımlılık yapan maddelerin bağımlılık durumları incelenmiştir. Bu maddeler; alışveriş,bilgisayar oyunu, televizyon, internet, deterjan, kahve, kumar, şans oyunları, gazlı içecekler, çikolata,çay, cips, uyarıcılar, sedatifler, halüsinojenler, tütün, esrar, şeker, antikolinerjikler, uçucular, opioidlerbaşlıkları altında öğrencilere sunulmuştur. Çalışmada yer alan anketler sigara ile ilgili belirteç sorular vebağımlılık ile ilgili belirteç sorular olarak değerlendirilmiştir.Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin madde ve bağımlılık ile ilgili bilgilerinin ölçüldüğü bu çalışma dasonuç olarak öğrencilerin bu konuyla ilgili belirli dönemlerde eğitimler alması için planlamayapılmalıdır. Madde bağımlılığının önüne geçilmesi için ise bu konuda hizmet sunan birimlerle iş birliğiiçinde bağımlılığa yönelik yardım alması gereken öğrencilerin teşviki sağlanmalıdır.