III. Uluslararası Avrasya Sağlık Bilimleri Kongresi, Trabzon, Turkey, 28 - 29 August 2024, pp.106-107, (Summary Text)
ABSTRACT
Introduction
and Aim: This study aims to examine the relationships between
early literacy skills, self-regulation skills, impulse control, and attention
flexibility in children aged 60-72 months.
Method: In
the study, the relational survey model, one of the quantitative research
models, was used. The study included 102 children aged 60-72 months, their
mothers, and 15 teachers attending preschools and independent kindergartens
affiliated with the Ministry of National Education in Pursaklar, Ankara. In the
research, the data collection tools used were the "Demographic Information
Form," "Early Literacy Test (EROT)," "Self-Regulation
Skills Scale for 4-6 Year Old Children (Parent-Teacher Form)," and "Visual
Cards for Impulse Control and Attention Flexibility." The data were
analyzed using the SPSS 25 program, and t-tests, ANOVA tests, and Pearson
correlation coefficients were employed.
Findings
and Discussion: The analyses determined that only the early
literacy skills of children differed significantly depending on whether the
child had a book at home and whether the parent read a book with the child. In
addition, it was found that the scores obtained from the Self-Regulation Skills
Scale Teacher Form for 4-6 Year Old Children's attention, working memory, total
sub-dimensions, and the listening comprehension sub-dimension of early literacy
skills showed significant differences according to the gender of the children.
It was also found that there were significant relationships between children's
self-regulation skills, early literacy skills, impulse control, and attention
flexibility.
Results
and Suggestions: As a result of the research, since it is
seen that reading books with a child supports early literacy skills, studies
can be made to raise the awareness of families about this issue. For the
development of self-regulation skills, it is recommended that programs be
implemented that support the development of children at home and school. In
addition, working with larger groups to increase the generalizability of
research will provide fruitful results.
Keywords:
Early literacy,self-regulation,impulse control,attention flexibility
ÖZET
Giriş ve Amaç: Bu araştırmanın amacı 60-72 aylık
çocuklarda erken okuryazarlık becerileri ile öz düzenleme becerileri, dürtü
kontrolü ve dikkat esneklikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmada nicel araştırma
modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Ankara ili
Pursaklar ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anasınıfları ve bağımsız
anaokullarına devam eden 60-72 aylık 102 çocuk, annesi ve 15 öğretmen dahil
edilmiştir. Gerçekleştirilen araştırmada veri toplama aracı olarak “Demografik
Bilgi Formu”, “Erken Okuryazarlık Testi (EROT)”, “4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik
Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Anne-Öğretmen Formu) ile “Dürtü Kontrolü ve
Dikkat Esnekliği Görsel Kartları” kullanılmıştır. SPSS 25 programı kullanılarak
analiz edilen verilerde t Testi ve ANOVA Testi ile Pearson Korelasyon Katsayısı
kullanılmıştır.
Bulgular ve Tartışma: Gerçekleştirilen
analizler sonucunda çocukların yalnızca erken okuryazarlık becerilerinin evde
çocuğa ait kitap olma durumuna ve ebeveynin çocukla kitap okumasına göre
anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Ayrıca 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik
Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği Öğretmen Formu dikkat, çalışma belleği, toplam
alt boyutları ile erken okuryazarlık becerilerinden dinlediğini anlama alt
boyutundan alınan puanların çocukların cinsiyetine göre anlamlı farklılık
gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Çocukların öz düzenleme becerileri, erken
okuryazarlık becerileri ve dürtü kontrolü ile dikkat esneklikleri arasında da
anlamlı ilişkiler olduğu bulunmuştur.
Sonuç
ve Öneriler: Bulgular doğrultusunda çocukların erken
okuryazarlık becerilerinin desteklemesinde çocukla birlikte kitap okumanın önemi
görülebilmektedir. Bu noktada farkındalığa sahip olmayan ailelerin bilinçlendirilmesine
yönelik çalışmalar gerçekleştirilebilir. Öz düzenleme becerilerinin gelişimi
için çocuğun ev ve okul ortamında destekleyici programların uygulanması
önerilmektedir. Bununla birlikte yapılan araştırmanın genellenebilirliğinin
artması adına daha büyük gruplarla çalışılması verimli sonuçlar elde edilmesini
sağlayacaktır.
Anahtar
Kelimeler: Erken okuryazarlık, öz düzenleme
becerileri, dürtü kontrolü, dikkat esnekliği