The Relationship Between Early Literacy Skills and Self-Regulation Skills, Impulse Control, and Attentional Flexibility in 60-72-Month-Old Children


Korkmaz A., Erköse A., Duran M., Bütüner S., Çamurcu Ş.

III. Uluslararası Avrasya Sağlık Bilimleri Kongresi, Trabzon, Turkey, 28 - 29 August 2024, pp.106-107, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Trabzon
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.106-107
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

ABSTRACT

 

Introduction and Aim: This study aims to examine the relationships between early literacy skills, self-regulation skills, impulse control, and attention flexibility in children aged 60-72 months.

 

Method: In the study, the relational survey model, one of the quantitative research models, was used. The study included 102 children aged 60-72 months, their mothers, and 15 teachers attending preschools and independent kindergartens affiliated with the Ministry of National Education in Pursaklar, Ankara. In the research, the data collection tools used were the "Demographic Information Form," "Early Literacy Test (EROT)," "Self-Regulation Skills Scale for 4-6 Year Old Children (Parent-Teacher Form)," and "Visual Cards for Impulse Control and Attention Flexibility." The data were analyzed using the SPSS 25 program, and t-tests, ANOVA tests, and Pearson correlation coefficients were employed.

 

Findings and Discussion: The analyses determined that only the early literacy skills of children differed significantly depending on whether the child had a book at home and whether the parent read a book with the child. In addition, it was found that the scores obtained from the Self-Regulation Skills Scale Teacher Form for 4-6 Year Old Children's attention, working memory, total sub-dimensions, and the listening comprehension sub-dimension of early literacy skills showed significant differences according to the gender of the children. It was also found that there were significant relationships between children's self-regulation skills, early literacy skills, impulse control, and attention flexibility.

 

Results and Suggestions: As a result of the research, since it is seen that reading books with a child supports early literacy skills, studies can be made to raise the awareness of families about this issue. For the development of self-regulation skills, it is recommended that programs be implemented that support the development of children at home and school. In addition, working with larger groups to increase the generalizability of research will provide fruitful results.

 

Keywords: Early literacy,self-regulation,impulse control,attention flexibility

ÖZET

Giriş ve Amaç: Bu araştırmanın amacı 60-72 aylık çocuklarda erken okuryazarlık becerileri ile öz düzenleme becerileri, dürtü kontrolü ve dikkat esneklikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesidir.

Yöntem: Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Ankara ili Pursaklar ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anasınıfları ve bağımsız anaokullarına devam eden 60-72 aylık 102 çocuk, annesi ve 15 öğretmen dahil edilmiştir. Gerçekleştirilen araştırmada veri toplama aracı olarak “Demografik Bilgi Formu”, “Erken Okuryazarlık Testi (EROT)”, “4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Anne-Öğretmen Formu) ile “Dürtü Kontrolü ve Dikkat Esnekliği Görsel Kartları” kullanılmıştır. SPSS 25 programı kullanılarak analiz edilen verilerde t Testi ve ANOVA Testi ile Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır.

Bulgular ve Tartışma: Gerçekleştirilen analizler sonucunda çocukların yalnızca erken okuryazarlık becerilerinin evde çocuğa ait kitap olma durumuna ve ebeveynin çocukla kitap okumasına göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Ayrıca 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği Öğretmen Formu dikkat, çalışma belleği, toplam alt boyutları ile erken okuryazarlık becerilerinden dinlediğini anlama alt boyutundan alınan puanların çocukların cinsiyetine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Çocukların öz düzenleme becerileri, erken okuryazarlık becerileri ve dürtü kontrolü ile dikkat esneklikleri arasında da anlamlı ilişkiler olduğu bulunmuştur.

Sonuç ve Öneriler: Bulgular doğrultusunda çocukların erken okuryazarlık becerilerinin desteklemesinde çocukla birlikte kitap okumanın önemi görülebilmektedir. Bu noktada farkındalığa sahip olmayan ailelerin bilinçlendirilmesine yönelik çalışmalar gerçekleştirilebilir. Öz düzenleme becerilerinin gelişimi için çocuğun ev ve okul ortamında destekleyici programların uygulanması önerilmektedir. Bununla birlikte yapılan araştırmanın genellenebilirliğinin artması adına daha büyük gruplarla çalışılması verimli sonuçlar elde edilmesini sağlayacaktır.

Anahtar Kelimeler: Erken okuryazarlık, öz düzenleme becerileri, dürtü kontrolü, dikkat esnekliği