Ases As The Assıstant Kadı In The Classıcal Perıod Istanbul Kadı Regısters


Kılınç A.

Asos 10. Uluslararası Hukuk Sempozyumu, İzmir, Turkey, 22 May 2024, pp.361-362, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: İzmir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.361-362
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

The study analyzes the institution of “ases” observed in Ottoman law from the establishment of the state to the Tanzimat period. The focus of the study is on the classical period as a time period and Istanbul as a region. As it’s known the classical period is a unique period with its legal institutions, rules and practices. On the other hand, Istanbul that have a deep cultural history and different religions and sects has a rich legal practice with multiple sharia courts. When the judicial organization in the classical Ottoman State is considered, it is reasonable that the first institution that comes to mind is the qadi; however, the establishment of justice cannot be carried out by a single institution. In this context, ases also found a place in the mentioned organization. In the doctrine, it is stated that ases work mainly at nights, have military duties, and are tasked with ensuring public order, overseeing prisons, and executing criminal sentences. The study, which was prepared mainly based on qadi registers, examines how these mentioned issues are reflected in the classical period Ottoman practice. Focusing on a specific period and city and focusing only on the roles of ases as assistant judges make the study relatively unique. It is possible to mention the results of the research carried out so far as follows: Ases carried out their duties under a certain organization. In addition to the statements in the doctrine, they worked under officials called "emin" and "subaşı", who can be described as “ehl-i örf”, rather than the qadi. Since there was more than one ases, asesbaşı / ases kethüdası was chosen among them. Likewise, as new information, it can be predicted that there are interns who are described as “ases oğlanı”. They received wages under the name of "mevâcib-i ases" for the duties they performed. It can be said that their main duty as assistants to the qadi is to request that cases, especially those related to criminal law, be recorded in the registry. Drinking alcohol, violent acts, insults, and acts against public morality were recorded in the registry upon the request of the ases. It is understood from the records that the ases directly intervened in the crime, ensured the emergence of evidence and confessions, and took the statements of witnesses. Ases, who could vouch for a person, were also able to ensure that others vouched for each other. Ases, who could also take part in the discovery and investigation committees, were able to take on the role of trustee and execution officer. The rapid and fundamental effects of the ases in presenting legal arguments to the judge who will resolve the dispute is an important experience in legal history.

Çalışma, devletin kuruluşundan Tanzimat dönemine kadar olan dönem içerisinde Osmanlı hukukunda gözlemlenen ases kurumunu tahlil etmektedir. Zaman dilimi olarak klasik döneme, bölge olarak da İstanbul’a odaklanılmıştır. Bilindiği üzere, klasik dönem hukuki müessesleri, kuralları ve uygulaması ile kendisine has bir devirdir. Öte yandan bünyesinde çok derin kültürü, farklı din ve mezhepleri barındıran İstanbul, birden fazla şer‘iye mahkemesi ile zengin bir hukuk uygulamasını haizdir. Klasik dönem Osmanlısında yargı teşkilatı denilince akla ilk gelen müessesenin kadı olması makuldür, ancak adalet tek bir müessese ile yürütülemeyecek kadar ehemmiyetli bir idealdir. Ases de bu bağlamda anılan teşkilat içinde kendisine yer bulmuştur. Öğretide, asesin ağırlıklı olarak geceleri çalıştığı, askerî vazifesinin olduğu, asayişi sağlamak, hapishanelerini gözetmek ve cezai hükümleri infaz etmekle görevlendirildiği ifade edilmektedir. Ağırlıklı olarak kadı sicillerinden istifade edilerek hazırlanan çalışma ile zikredilen bu hususların klasik dönem Osmanlı uygulamasına ne derece yansıdığı, nasıl somutlaştığı, detaylandırılarak irdelenmektedir. Belirli bir döneme ve yere odaklanması ve asesin sadece kadı yardımcılığı rolleri üzerinde durması çalışmayı nispeten özgün kılmaktadır. Şuana kadar yapılan araştırmalar ile varılan sonuçları şu şekilde zikretmek mümkündür: Asesler belirli bir teşkilat altında görevlerini yürütmüşlerdir. Öğretideki söylemlere ilaveten aseslerin, kadıya değil, ehl-i örf olarak nitelendirebileceğimiz, “emin”, “subaşı” olarak isimlendirilen görevlilere bağlı çalıştıkları anlaşılmaktadır. Birden fazla ases mevcut olduğu için aralarından asesbaşı / ases kethüdası seçilmiştir. Keza, yeni bir malumat olarak, “ases oğlanı” olarak nitelendirilen stajyerlerin olduğu öngörülebilir. Yaptıkları görevlerden ötürü “mevâcib-i ases” adı altında ücret almışlardır. Kadıya yardımcı olarak temel vazifelerinin, özellikle ceza hukukuna ilişkin vakaların sicile geçirilmesini talep etmek olduğu söylenebilir. Bu bağlamda içki içme, müessir fiil, hakaret, genel ahlaka yönelik fiiller aseslerin talebiyle sicile yazılmıştır. Aseslerin suça doğrudan müdahale ettiği, delillerin ve ikrarların ortaya çıkmasını sağladığı, tanıkların ifadelerini aldığı sicillerden anlaşılmaktadır. Şahsa kefil olabilen asesler, başkalarının birbirilerine kefil olmalarını da temin edebilmiştir. Keşif ve şuhûdü’l hâl heyetlerinde de yer alabilen asesler, yed-i emin ve infaz görevlisi olarak rol üstlenebilmiştir. Aseslerin, hukuki argümanları, ihtilafı çözecek kadıya sunma hususundaki hızlı ve esaslı etkileri önemli bir hukuk tarihi tecrübesidir.