KÜLLIYE, vol.5, no.1, pp.59-83, 2024 (TRDizin)
Use of tobacco products ranks as the leading preventable causes of death worldwide. Preventing the initiation of
tobacco use proves to be more cost-effective than programs that aim reduction or cessation of tobacco consumption.Therefore, it is of paramount importance to investigate the reasons behind the initiation of tobacco product use, particularly,
in terms of the underlying motivations. In this context, the aim of this study is to qualitatively examine the motivations and
experiences of college students who have and have not initiated tobacco products. Semi-structured interviews were conducted
with 30 consenting students enrolled at Ankara Yıldırım Beyazıt University during the 2021-2022 academic years. The study
sample was categorized into three groups: those who initiated tobacco product use before college, those who initiated use
during college, and those who never initiated the use of tobacco products. The qualitative data obtained were analyzed using
the Inductive Thematic Analysis (ITA) method. The study found that the main themes leading to the initiation of tobacco
products were inability to regulate negative emotions, peer groups and social relations, emotions/curiosity, and social image.
On the other hand, the main themes for never initiating tobacco products use were health, economics, spiritual feelings,
positive emotional atmosphere, role models, and positive peer environment. These findings shed light on the development
and structuring of policies aim at preventing the initiation of tobacco use among freshmen students and addressing subsequent
tobacco addiction during college years. Colleges and universities must provide supportive services to students to cope with
emotional stress arising from factors such as environmental changes, exams, thoughts of autonomy, and new relationships
established upon starting college life. By exploring the reasons and channels leading tobacco initiation in college settings,
this study is to contribute to tobacco control policy formulation and implementation.
Tütün ürünleri kullanımı dünyada önlenebilir ölüm nedenleri arasında ilk sırada yer almaktadır. Tütün ürünleri
kullanımına ‘başlamayı’ önlemek, kullanımı azaltmaya veya bıraktırmaya göre daha maliyet etkilidir. Bu yüzden tütün
ürünleri kullanımına başlamanın sebepleri ve risk faktörleri bakımından incelenmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda bu
çalışmanın amacı, tütün ürünleri kullanmaya başlamış ve hiç başlamamış öğrencilerin motivasyon ve deneyimlerini nitel
analiz yöntemleriyle incelemektir. Çalışmada 2021-2022 akademik yılında Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi’nde eğitim
gören 30 öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Çalışma örneklemi; tütün ürünleri kullanımına
üniversite öncesi dönemde başlayanlar, üniversitede başlayanlar ve hiç başlamayanlar olmak üzere üç kategoride
incelenmiştir. Elde edilen kalitatif veri, Tümevarımsal Tematik Analiz (TTA) yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma
bulgularına göre tütün ürünleri kullanımına başlamaya götüren ana temalar; olumsuz duyguları düzenleyememe, akran grubu
ve sosyal ilişkiler, duygular/merak ve sosyal imajdır. Tütün ürünlerine başlamamada ise ana temalar; sağlık, ekonomi, manevi
duygular, olumlu duygusal atmosfer, rol model etkisi ve olumlu arkadaş çevresi olarak tespit edilmiştir. Çalışma bulguları,
üniversite çağında tütüne başlama ve sonrasında gelişecek tütün bağımlılığına karşı geliştirilecek ve özellikle üniversiteye
yeni başlayan bireylerin tütüne başlamasını önlemeyi amaçlayan politikalara ışık tutacak niteliktedir. Üniversite öğrencileri
özellikle ilk yıllarında stresle başa çıkma, arkadaşlıklar, akademik zorluklar gibi alanlarda özenle desteklenmelidir.
Üniversiteye başlamanın getirdiği çevresel değişim, sınav stresi, özerklik düşüncesi, yeni arkadaşlık ilişkileri gibi üniversite
hayatı bağlamında tütün ürünleri kullanımına başlamaya götürebilecek deneyim ve görüşleri inceleyen bu çalışma politika
yapımına ve uygulanmasına önemli katkı sunacaktır.