Sayıştay Dergisi, no.112, pp.107-135, 2019 (Other Refereed National Journals)
Bütçe hakkının yasama organına ait olması, bütçenin hazırlanma, onaylanma,
yürürlüğe girme ve denetim sürecini kapsamakta ve harcamalar için ödenek tahsis edildikten
sonra bütçenin yasama organının onayladığı şekliyle uygulanmasını gerektirmektedir. Bu
açıdan bakıldığında, yürütmenin ödenek aktarma işlemleri yoluyla bütçede yıl içinde değişiklik
yapması yürütmeye bütçe uygulamalarında esneklik sağlamakla birlikte, bu işlemlerin
sınırları tam çizilmeden sıklıkla başvurulan bir mekanizma haline dönüşmesi, ödeneklerin
veriliş amacı dışında kullanılmasına ve yasamanın bütçe hakkının zedelenmesine yol
açabilmektedir. Bu durum ise yürütmeyi onaylanan bütçe dışında kaynak tahsisi tercihlerine
yöneltmekte ve bütçenin takibini zorlaştırmaktadır. Ödenek aktarmalarının bütçe hakkı
üzerinde neden olduğu olumsuz etkilerin giderilmesi için yürütmenin ödenek aktarmaları
konusunda bir takım sınırlamalara tabi tutulması gerekmektedir. Bu çalışmada, ödenek
aktarma işlemlerinin bütçe hakkı çerçevesinde değerlendirilmesi ve yürütmenin ödenek
aktarmaları konusunda kullanabileceği yetkinin sınırlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.