THE CONTRIBUTION OF ZAGZEBSKI’S EXEMPLARIST MORAL THEORY TO VIRTUE ETHICS


EMİRBİLEK G.

Kilikya Felsefe Dergisi, no.2, pp.67-85, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: Issue: 2
  • Publication Date: 2024
  • Journal Name: Kilikya Felsefe Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.67-85
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

This study examines Linda Zagzebski’s “exemplarist moral theory”, which is based on exemplars of moral goodness and presented as a new ethical theory alternative to deontological, consequentialist and virtue ethics. Zagzebski attempts to provide all the conceptual and theoretical background for presentation of this theory as a new theory. This theory, which purports to be a plausible proposal for our ethical understanding, is presented by Zagzebski supported by a “theory of the theory” and a “theory of direct reference” from Putnam and Kripke. Rather than presenting particular virtues as character traits, his theory expresses a new view of morality grounded in direct reference to particular moral exemplars themselves, which are considered “paradigmatically good”. Zazgsebski’s theory does not offer an explanation of concepts such as “virtue”, “right action”, “duty”, “a good end”, etc., which seem essential for a moral theory. Instead, it represents an unorthodox attempt to justify all the concepts and types of actions that need to be explained morally by attributing them directly to the moral exemplars themselves. This article focuses on Zagzebski's exemplarist moral theory, as a contribution to virtue ethics as a guide to action. It emphasises that his theory is an integral part of virtue ethics, since it is the virtues themselves that make moral exemplars good examples of moral goodness.
Bu çalışma Linda Zagzebski’nin ahlaki iyilik timsallerine dayandırdığı ve deontolojik, sonuççu ahlak teorileri ile erdem etiğine alternatif yeni bir etik teori olarak sunduğu “ahlak timsali kuramı”nı ele almaktadır. Zagzebski bu kuramın yeni bir teori olarak sunulması için gerekli görülen tüm kavramsal ve teorik arka planı sunmaya çalışır. Etik alanı için makul bir teklif olma iddiasını taşıyan bu kuram, Zagzebski tarafından “teorinin arka planı” ve Putnam ve Kripke’den aldığı “doğrudan referans teorisi” ile desteklenerek sunulur. Onun kuramı, belirli erdemleri birer karakter özelliği olarak sunmaktan ziyade, doğrudan “paradigmatik olarak iyi” kabul edilen belirli ahlak timsallerinin kendilerine referansla temellendirilen yeni bir ahlaki bakışı ifade eder. Zagzebski’nin kuramı, bir ahlak teorisi için açıklanması gereken “erdem”, “doğru eylem”, “ödev”, “iyi bir amaç” vb. kavramların birer açıklamasını sunmaz. Onun yerine ahlaki olarak açıklanmasına ihtiyaç duyulan tüm kavramları ve eylem türlerini ahlak timsallerinin doğrudan kendilerine atfederek gerekçelendirir. Bu makale, Zagzebski’nin ahlak timsali kuramının erdem etiği için eylem rehberliği sağladığına odaklanmaktadır. Ahlak timsallerini iyi bir ahlak örneği yapan temel şey erdemlerin kendisi olduğu için, onun kuramının erdem etiğinin tamamlayıcı bir parçası olduğuna vurgu yapılmaktadır.