Kırıkkale Hukuk Mecmuası (Online), vol.2, no.1, pp.235-262, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
In this study, it is discussed how the post of Shaykh al-Islam in the Ottoman State played the role in limiting
the power. In the study, besides the monographic works written on the subject, kanunnames and fatwa books,
which are from the sources of Turkish legal history, were used. Our hypothesis on this issue is that the Shaykh alIslam, who is considered the head of Ilmiyye, which is a privileged class, had a very important theoretical function
in terms of limiting the power. Shaykh al-Islams are the ultimate authorities for interpreting the religion of Islam
and Islamic law within the Ottoman state organization. They use this authority through fatwas. Shaykh al-Islams
can declare something illegal or legal by issuing a fatwa. Given that the Padishahs were also considered to be bound
by Islamic law, it is clear that this authority of the Shaykh al-Islams constituted the theoretical basis for the overseeing of the Padishah. Therefore, it can be said that, through the existence of the institution of sheikh al-Islam in
the Ottoman Empire, limitation of power by law was theoretically adopted and even this limitation was institutionalized to a certain extent which can be considered ahead of other states in that era. In this respect, it is important
that powerful sheikh al-Islams were able to give fatwas from time to time contrary to the ideas and actions of the
padishahs. However, we can’t say that sheikh al-Islam was fully fulfilled the requirements of these overseeing duties
in practice. The reason for this incapacity can be shown as the positioning of the institution of shaykh al-Islam
within the state organization. In this context, the easily and disdainfully assignment and dismissal of Sheikh ElIslam by the Padishah -and sometimes without any justification-; caused this post’s disability to play -in practicean effective role in the overseeing the Padishah.
Bu çalışmada Osmanlı Devleti’nde yer alan şeyhülislamlık müessesesinin iktidarın sınırlandırılması konusunda nasıl bir rol oynadığı tartışılmaktadır. Çalışmada, konuya ilişkin yazılmış monografik eserlerin yanı sıra Türk
hukuk tarihinin kaynaklarından olan kanunname, sicil kaydı ve fetvalardan faydalanılmıştır. Bu konudaki ön savımız, ayrıcalıklı bir sınıf olan ilmiyyenin başı kabul edilen şeyhülislamın, teorik açıdan iktidarın sınırlandırılması
bağlamında oldukça önemli bir fonksiyonunun bulunduğu yönünde olmuştur. Şeyhülislamlar, Osmanlı devlet teşkilatı içerisinde İslam dini ve İslam hukukunu yorumlama konusundaki nihai başvuru mercileridir. Bu otoritelerini
fetvalar yoluyla kullanmaktadırlar. Şeyhülislamlar fetva vermek yoluyla bir şeyi hukuka aykırı ya da hukuka uygun
ilan edebilmektedir. Padişahların da İslam hukukuna bağlı kabul edildiği dikkate alındığında şeyhülislamların bu
otoritesinin teorik açıdan padişahın denetlenmesinin zeminini teşkil ettiği açıktır. Dolayısıyla Osmanlı Devleti’nde
şeyhülislamlık kurumunun var olmasıyla beraber devrin koşullarının ilerisinde kabul edilebilecek biçimde iktidarın
hukuk tarafından sınırlandırılmasının en azından teorik çerçevede benimsendiği ve hatta bu sınırlandırmanın belirli
ölçüde kurumsallaştırıldığı söylenebilir. Öyle ki güçlü şeyhülislamlar zaman zaman padişahların fikir ve eylemlerinin
aksine fetva verebilmişlerdir. Fakat şeyhülislamların bu görevlerinin gereklerini, uygulamada tam anlamıyla yerine
getirdiğini söylemek pek mümkün değildir. Bu durumun sebebi olarak şeyhülislamlık müessesesinin devlet teşkilatı
içerisindeki yapılandırılma biçimi gösterilebilir. Bu kapsamda şeyhülislamların padişah tarafından kolay ve serbest
bir şekilde, bazen bir gerekçe gösterilmeden, tayin ve azledilmeleri, bu kurumun uygulamada padişahın denetlenmesinde yeterli ölçüde rol oynayamamasına neden olmuştur.