Evaluation of the Knowledge, Attitudes and Behaviors of People who Have not Yet Been Vaccinated During The Covid-19 Vaccination Process


DEMİRKÖSE H., GÖKLER M. E.

Akdeniz Tıp Dergisi, vol.9, no.2, pp.169-175, 2023 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 9 Issue: 2
  • Publication Date: 2023
  • Doi Number: 10.53394/akd.1016956
  • Journal Name: Akdeniz Tıp Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.169-175
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

Objectice: In the study, it was aimed to understand the factors affecting the acceptance of the Covid-19 vaccine in Pursaklar district of Ankara, to identify common barriers to vaccination decisions, and to determine the necessary interventions to improve vaccination rates. Materials and Methods: The type of research is cross-sectional. A total of 370 people participated in the study. In the questionnaire used in the research, expressions containing some demographic characteristics of the participants, the Covid-19 status of themselves or their relatives, and information, attitudes, and behavioral characteristics about the Covid-19 vaccine were included. Results: Among the reasons for not being vaccinated yet, although it was time for vaccination, the most common answers were 'there was no time/opportunity to get vaccinated' with 41.5% and 'I don't want to be vaccinated' with 40%. The attitudes of the participants about the Covid-19 vaccine after this survey are as follows; 27.3% “I will definitely get vaccinated”, 25.9% “I will probably get vaccinated”, 13.5% “I will definitely not get vaccinated”, 15.4% “I will probably not get vaccinated” and 17.8% “I have no idea”. In the model established by the multivariate logistic regression analysis, in which the factors affecting the unvaccinated status were examined, being in the 30-44 age range (OR: 2,646), not having Covid-19 before (OR: 3,832), not wanting to receive information from a physician about Covid-19 vaccines (OR:3,461) were definitely determined as effective factors on not getting vaccinated. Conclusion: As a result of this study conducted on individuals who have not yet been vaccinated, it was determined that the questionnaire increased awareness about the Covid-19 vaccine in individuals and that almost half of the patients changed their minds to get vaccinated. In addition, as a result of this study, it was noted that individuals most frequently accessed information about Covid-19 from television news and the internet.
Amaç: Çalışmada, Ankara ili Pursaklar ilçesinde Covid-19 aşısının kabul edilmemesini etkileyen faktörleri anlamak, aşılama kararları için ortak engelleri belirlemek ve aşılama oranlarını iyileştirmek için gereken müdahalelerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın tipi kesitseldir. Toplam 370 kişi çalışmaya katılmıştır. Araştırmada kullanılan anket formunda katılımcıların bazı demografik özelliklerini içeren ifadeler, kendisi veya yakınlarının Covid-19 geçirme durumları ve Covid-19 aşısı ile ilgili bilgi, tutum, davranış özelliklerini içeren ifadelere yer verilmiştir. Bulgular: Katılımcılardan aşı sırası geldiği halde henüz aşı olmama nedenleri arasında %41,5 ile en sık ‘aşı olmak için zaman/fırsat olmadı’ yanıtı ve %40 ile ‘aşı olmak istemiyorum’ yanıtları alınmıştır. Katılımcıların bu anket sonrasında Covid-19 aşısı ile ilgili gösterecekleri tutumlar sırasıyla; %27,3 “kesinlikle aşı yaptıracağım”, %25,9 “muhtemelen aşı yaptıracağım”, %13,5 “kesinlikle aşı yaptırmayacağım”, %15,4 “muhtemelen aşı yaptırmayacağım” ve %17,8 “fikrim yok” şeklindedir. Kesinlikle aşı yaptırmama durumu üzerine etkili faktörlerin incelendiği Multivariate Lojistik Regresyon Analizi ile kurulan modelde 30-44 yaş aralığında olmak (OR:2,646), daha önce Covid-19 geçirmemek (OR:3,832), Covid-19 aşıları ile ilgili bir hekimden bilgi almak istememek (OR:3,461) kesinlikle aşı yaptırmama durumu üzerine etkili faktörler olarak saptanmıştır. Sonuç: Henüz aşılanmamış olan bireylerde yapılan bu çalışma sonucunda anketin bireylerde Covid-19 aşısı ile ilgili farkındalığı arttırdığı ve hastaların neredeyse yarısının fikrini aşı olma yönünde değiştirdiği saptanmıştır. Ayrıca bu çalışma sonucunda bireylerin Covid-19’la ilgili bilgilere en sık televizyon haberleri ve internetten ulaştıkları dikkat çekmiştir.