İslam Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, vol.9, no.1, pp.159-186, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Geography can be said to have a shaping effect on the authors. The influence of geography can occur in
matters such as content, method and language use. It is a matter of curiosity whether Balkh, the geography
of Muqātil b. Sulaymān’s (d. 150/767) growth, was influential in the content of his tafsīr. It is understood that
Muqātil made the theme of tawḥīd one of the main topics of his tafsīr. In this article, the emphasis on tawḥīd
in Muqātil b. Sulaymān’s tafsīr is analysed and the justification for this emphasis is put forward. It is
determined that the focus on tawḥīd in tafsīr is generally manifested in two types. These are the parts in
which the commentator directly gives the meaning of tawḥīd to the words and the parts in which he
indirectly refers to tawḥīd. This article argues that the religious culture dominant in the geography where
the commentator was born and raised led him to emphasise tawḥīd. Muqātil’s hometown, Balkh, was one of
the important centres of Buddhism before the Islamic conquests. The presence of the famous Buddhist
temple of Nawbahar in Balkh, the adornment of the idols in this temple with various jewels, and the visits of
Chinese Buddhist travellers and pilgrims for religious and scholarly purposes are data showing the
relationship between Balkh and Buddhism. In the eyes of Muslim authors, Buddhism corresponds to shirk,
which is the opposite of monotheism. In Muqātil’s time, Buddhist influences continued to exist in that
geography. The commentator's emphasis on tawḥīd becomes comprehensible with this background
information. In this article, it is aimed to show the effect of geography as it is an element that shapes the
content of tafsīr. The text analysis method is used in the research. The article is unique establishing the
connection of tafsir with geography and contributes to the literature as it allows for an interdisciplinary
approach.
Keywords: Tafsīr, Tawḥīd, Buddhism, Geography, Muqātil b. Sulaymān.
Coğrafyanın müellifler üzerinde şekillendirici etkisinden bahsedilebilir. Coğrafya etkisi içerik, yöntem ve dil
kullanımı gibi hususlarda ortaya çıkabilir. Mukâtil b. Süleyman’ın (ö. 150/767) yetiştiği coğrafya olan Belh’in,
onun tefsirinin muhtevasında etkili olup olmadığı merak konusudur. Mukâtil’in tevhid temasını, tefsirinin
temel konularından biri haline getirdiği anlaşılmaktadır. Bu makalede Mukâtil b. Süleyman’ın tefsirindeki
tevhid vurgusu incelenmekte ve söz konusu vurgunun gerekçesi ortaya konmaktadır. Tefsirdeki tevhid
vurgusunun genel itibariyle iki türde tezahür ettiği tespit edilmektedir. Bunlar müfessirin lafızlara doğrudan
tevhid anlamı verdiği ve dolaylı olarak tevhide hamlettiği kısımlardır. Makalede müfessirin doğup büyüdüğü
coğrafyada hâkim olan dinî kültürün onu tevhid vurgusuna sevk ettiği iddia edilmektedir. Mukâtil’in
memleketi Belh, İslâm fetihlerinden önce Budizm’in önemli uğrak noktalarından biridir. Nevbahâr gibi
meşhur Budist tapınağının Belh’te bulunması, bu tapınaktaki putların çeşitli mücevherlerle süslenmesi ve
Çinli Budist seyyah ve hacıların dinî ve ilmî gayelerle burayı ziyaret etmeleri Belh ve Budizm ilişkisini
gösteren verilerdir. Müslüman müellifler nezdinde Budizm, tevhidin karşıtı olan şirke tekabül etmektedir.
Mukâtil’in yaşadığı çağda o coğrafyada Budist etkiler varlığını sürdürmektedir. Müfessirin tevhid vurguları,
bu arka plan bilgisiyle anlaşılır hale gelmektedir. Makalede tefsir muhtevasını şekillendiren bir unsur olması
hasebiyle coğrafyanın etkisini göstermek amaçlanmaktadır. Araştırmada metin analizi yöntemi
kullanılmıştır. Makale, tefsirin coğrafyayla irtibatını kurması bakımından özgün olup disiplinler arası
yaklaşıma imkân tanıdığı için literatüre katkı sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Tefsir, Tevhid, Budizm, Coğrafya, Mukâtil b. Süleyman.