DEPICTIONS OF CLOTHING IN EDESSA MOSAICS


ALBAYRAK Y., TURGUT A.

Arkeoloji ve Sanat, no.178, pp.101-110, 2025 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: Issue: 178
  • Publication Date: 2025
  • Journal Name: Arkeoloji ve Sanat
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.101-110
  • Ankara Yıldırım Beyazıt University Affiliated: Yes

Abstract

Edessa is a city founded in 303 or 302 BC by the Seleucid king Seleucus Nicator I in the center of today’s Şanlıurfa province. After the Seleucids, the Kingdom of Edessa (Osroene, Abgar) was established in 132 BC by the local people living here and this kingdom continued its existence until 296 AD. We do not obtain information about the kingdom of Edessa from ancient sources and archaeological data. Mosaics, which have an important place among these data, are a branch of art that has survived to the present day as a permanent ornamentation application seen in buildings, gardens, streets, squares and tombs in general. Many mosaics made during the kingdom of Edessa have been preserved to the present day. More than thirty Roman Period mosaics found in Şanlıurfa to date are from the era of the local kingdom of the city (Edessa, Abgar or Osroene Kingdom). The majority of these mosaics were found in rock tombs and decorated the floors of the burial chambers. In the vast majority of the mosaics, the names of the figures were written in a dialect of Aramaic called Estrangelo Syriac, a dialect unique to the city. These mosaics in Edessa provide examples from the Late Hellenistic Period to the Late Roman Period. Clothing is the clothes and accessories that cover the human body and the ways of using them. Generally, the more complex and sophisticated a culture is, the more refined, hierarchical and diverse its clothing styles are. The mosaics depicting human beings in Edessa show a very rich feature in terms of clothing. The mosaics depicting clothes that have survived intact are Aphtuha mosaic, Abgar mosaic, Family portrait mosaic, Tripod mosaic, Funeral Feast Mosaic C, Gadya Family Mosaic and Orpheus mosaic. The clothes of the family depicted in the Edessa mosaics and especially the height of the woman’s headdress are an indication of the family’s material prosperity. All Edessa figural mosaic tiles are arranged with figures wearing very colorful clothes on a light-colored, white background. Thanks to the clothing features on the mosaics, we learn detailed information about the cultural and religious characteristics of that period.
Edessa, MÖ 303 veya 302 yılında Seleukos kralı Seleukos Nikator I tarafından bugünkü Şanlıurfa il merkezinde kurulmuş bir kenttir. Seleukoslardan sonra, burada yaşayan yerel halk tarafından MÖ 132 yılında Edessa (Osroene, Abgar) Krallığı kurulmuş ve bu krallık MS 296 yılına kadar varlığını sürdürmüştür. Edessa krallığına ait bilgileri antik kaynaklar ve arkeolojik verilerden elde etmeyiz. Bu veriler arasında önemli bir yer tutan mozaikler, genel olarak binalarda, bahçe, sokak, meydanlık alanlarda ve mezarlarda görülen kalıcısı bir süsleme uygulaması olarak günümüze ulaşmış bir sanat dalıdır. Edessa krallığı döneminde yapılan pek çok mozaik günümüze korunagelmiştir. Bugüne kadar Şanlıurfa’da ele geçen otuzun üzerinde Roma Dönemi mozaikleri, şehrin bu dönemdeki yerel krallığı (Edessa, Abgar ya da Osroene Krallığı) çağındandır. Bu mozaiklerin çoğunluğu kaya mezarlarında ele geçmiş ve mezar odalarının tabanlarını süslemiştir. Mozaiklerin çok büyük bir kısmında işlenen figürlerin adları şehre özgü Estrangelo Süryanca denen, Aramicenin farklı bir diyalektiği ile yazılmıştı. Edessa’daki bu mozaikler, Geç Hellenistik Dönem'den, Geç Roma Dönemi'ne kadar örnekler sunmaktadırlar. Giyim, insanın bedenini örten giysi, aksesuar ve bunları kullanma biçimleridir. Genellikle bir kültür ne kadar karmaşık gelişkin olursa giyim tarzları da o ölçüde incelikli, hiyerarşik ve çeşitli olmaktadır. Edessa’daki insan tasvirli mozaikler giyim kuşam yönünden oldukça zengin bir özellik göstermektedir. Sağlam olarak günümüze ulaşan kıyafetlerin tasvir edildiği mozaikler; Aphtuha mozaiği, Abgar mozaiği, Aile portresi mozaiği, Üçayak mozaiği, Cenaze Şöleni Mozaiği C, Gadya Ailesi Mozaiği ve Orpheus mozaiğidir. Edessa mozaiklerinde tasvir edilen ailenin kıyafetleri ve özellikle kadının başlığının yüksekliği ailenin maddi refah düzeyinin bir göstergesidir. Tüm Edessa Figürlü mozaik döşemeleri açık renkli, beyaz bir fon üzerine oldukça renkli giysiler giyen figürler yapılarak düzenlenmiştir. Mozaikler üzerindeki giyim kuşam özellikleri sayesinde o dönemin kültürel ve inançsal özellikleri hakkında detaylı bilgiler edinmekteyiz.