İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.3, pp.1864-1897, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
This study aims at analyzing the field of Educational
Administration (EA) through the concepts used in the field. For
this purpose, the concepts used in the scientific publications of
the field were discussed in terms of their relation with other
disciplines as well as the reasons and results of the concept
usage habits. In this context, the study was designed in the
form of documentary analysis and the data was collected
through documents selected based on criterion sampling. Thus,
the study group consisted of 596 doctoral dissertations
completed between 1987-2019 in Turkey and 930 articles
published in eight different refereed journals in Turkey between
1968-2019. Content analysis was employed to analyze the data
and various visual tools were used to interpret them. The study
showed that EA is a comprehensive field of study, which is
thought to be in two sided interaction with the concepts used
in the field. It was also found that there is variety in the
definition and research topics of the field although certain
issues and concepts such as leadership and commitment take
much more place in literature. Besides, the results displayed
that the concepts used in EA literature evolve mostly around
positivist paradigm and basic disciplines such as psychology
and administration.
Bu araştırmanın amacı eğitim yönetimi (EY) alanını alanda kullanılan kavramlar üzerinden incelemektir. Bu amaç doğrultusunda alanda kullanılan kavramlar EY alanının diğer disiplinlerle etkileşimi açısından irdelenmiş ve kavram kullanımının nedenleri ve sonuçlarına dair çıkarımlar yapılmıştır. Bu bağlamda, dokuman incelemesi olarak desenlenen bu araştırmada veriler belge tarama yöntemiyle toplanmıştır. Bu doğrultuda, öncelikle eğitim yönetimi alanında 1987-2019 yılları arasında yapılmış olan 596 doktora tezi ile bu alanda yapılan çalışmaları yayımlayan sekiz hakemli dergide 1968-2019 yılları arasında yayımlanmış 930 bilimsel makale incelenmiştir. Araştırmanın her iki çalışma grubu da amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veriler, içerik analizi ile çözümlenmiş ve yüzde ve frekans kullanılarak görselleştirilmiştir. Çalışma sonunda EY’nin geniş bir kapsamının olduğu ve bu durumun alanda kullanılan kavramlarla iki yönlü bir ilişki içinde olduğu genel sonucuna ulaşılmıştır. Alanın tanımı ve araştırma konularının dağılımında çeşitlilik olduğu görülmekle birlikte bazı konu ve dolayısıyla kavramların daha fazla araştırmada yer aldığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, alanda kullanılan kavramların epistemolojik olarak pozitivist paradigma ve psikoloji ile yönetim gibi daha çok temel disiplinler ekseninde yoğunlaştığı görülmüştür. Bununla birlikte EY araştırmalarında kullanılan kavramların çeşitliliği onun disiplinlerarası bir alan olduğunu göstermiştir.