Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, vol.2019, no.2, pp.353-380, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
The Act on the Amendment of the Constitution (Act No. 6771), adopted
by referendum dated 16/4/2017, has changed the system of government of the Republic
of Turkey. With the amendment, the Council of Ministers was abolished and the executive power has been assigned to the President. Article 91 of the Constitution, which
authorizes the Council of Ministers to issue decrees having force of law was repealed
by the amendment. According to Article 18 of the Amendment act, (Act No. 6771),
all the amendments came into force on 9/7/2018, when the President took office. The
Constitutional Court’s duty to review the constitutionality of decrees having force of
law, has been replaced by that of the Presidential Decrees. Provisional Article 21 / (F)
of the Constitution stipulates that “The decrees having the force of law, … that are in
force as of the effective date of this Act shall remain in force unless they are repealed.
The articles 152 and 153 (concrete judicial review) shall continue to be applied to the
decrees having the force of law that are in force.” These amendments contain two issues
regarding whether a lawsuit can be filed for the annulment of the decrees having force
of law (I) and whether compliance with the empowering law of decrees having force of
law will constitute a violation of the Constitution (II). In this study, these two questions
are discussed within the framework of case law of the Constitutional Court.
16/4/2017 tarihli halkoylaması ile kabul edilen 21/1/2017 tarihli ve 6771 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile başta
hükümet sistemi olmak üzere birçok konuda değişiklik yapılmıştır. Değişiklikle birlikte
Bakanlar Kurulu kaldırılarak yürütme yetkisi ve görevi Cumhurbaşkanı’na verilmiştir.
Anayasa’nın özgün halinde yer alan ve Bakanlar Kurulu’na Kanun Hükmünde Kararname (KHK) çıkarma yetkisi veren 91. madde de ilga edilmiştir. 6771 sayılı Kanunun
18. maddesine göre değişikliklerin tamamı birlikte yapılan ilk TBMM ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri sonucunda Cumhurbaşkanı’nın göreve başladığı 9/7/2018 tarihinde
yürürlüğe girmiştir. Bu tarihten itibaren KHK çıkarma yetkisi de sona ermiştir. Değişiklik neticesinde, Anayasa Mahkemesi’nin (AYM) görev ve yetkileri arasında yer alan
KHK’ları denetleme yetkisi, yerini yürütmenin yeni düzenleyici işlemi olan Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerini (CBK) denetlemeye bırakmıştır. Anayasa’nın geçici madde
21/(F) hükmü yürürlükte olan KHK’ların geçerliliğini sürdüreceğini, AYM’nin de 152.
ve 153. maddeleri (somut norm denetimi) bağlamında görev ve yetkilerinin devam edeceğini düzenlemiştir. Bu değişiklikler KHK’ların iptali için dava açılıp açılamayacağı
ile KHK’ların denetiminde yetki kanununa uygunluğun Anayasa’ya aykırılık teşkil edip
etmeyeceğine ilişkin iki problemi beraberinde getirmiştir. Bu çalışmada anılan iki soruya AYM içtihadı çerçevesinde yanıt aranacaktır.