TYB AKADEMİ, no.30, pp.109-121, 2020 (Refereed Journals of Other Institutions)
During this historical process that we are all going through, the COVID-19
pandemic has already proven itself to be a paradigm-shifting event affecting
everyday practices deeply and promising further structural changes in
various realms. Due to its uncertain, anthropogenic, causally complex,
catastrophic and global characteristics, the pandemic has distinguished
itself from plagues of earlier times and natural hazards, and thus it marks
a new form of crisis requiring novel ways of framing and action. Rather
than a spectacular, instantaneous and catastrophic moment of calamity, the
pandemic is to be considered in terms of a more complex, gradual process
dispersed across time and the entire globe. Understanding such a novel
type of crisis as comprehensive as possible and coping with it challenge past
epistemes and practices of management and necessitate the participation of
different disciplines. Especially in times of crisis and cultural uncertainty,
literary works function as critical maps charting social, psychological,
economic processes in intersectional and relational ways. They can offer
significant insights especially in regard to the effects of “choices” concerning
the definition, representation and management of COVID-19 on individuals
and their everyday lives. The present study will examine Carolyn See’s 2006
novel There Will Never Be Another You as a text engaging with the ironic,
gradual, power-related dimensions of “dwelling in crisis” that are largely
overlooked in mainstream media, political discourse and other disciplines.
İçinde bulunduğumuz bu tarihi süreçte, COVID-19 pandemisi gündelik
hayata dair pratiklerimizi oldukça derinden etkilemiş, gelecekte ise birçok
alanda uzun vadede önemli yapısal değişikliklere yol açacağının emarelerini
vermiştir. Şimdiye ve geleceğe dair bilinmezliklerin galebe çaldığı, insan
olmanın tabi bir neticesi olan hazırlıksız yakalanmayı tecrübe ettiğimiz,
takip edilen sosyal, ekonomik, mimari, vb. yaşam tarzlarının küresel ölçekte
tehdit edildiği bu dönemde sanata, bilhassa edebiyata dönülmesi üzerinde
durulması gereken bir konudur. En geniş ifadeyle toplumsal olayların birey
üzerindeki etkilerini çeşitli açılardan ele alan edebiyat; geçmişte olduğu
gibi yaşamakta olduğumuz pandemi sürecinde de bizlere hızla değişen bir
ortamda tanıdık bir alan, başımıza gelenlere dair sorular sorarak alternatif
projeksiyonlarda bulunmamıza olanak sağlayan önemli bir faaliyete tekabül
eder. Bu bakımdan edebiyat bir haritacılık faaliyeti olarak ele alınabilir.
Birtakım edebi eserler her ne kadar geçmişte yaşanılan salgınlara ve genel
olarak kriz anlarına dair insanların tepkilerine yönelik önemli ipuçları verse
de COVID-19 pandemisi geniş bir mekân ve zaman dilimine yayılmış, küresel
ölçekli, oldukça girift ve yıkım gücü yüksek uzun soluklu bir süreç ve risk
olarak ele alınmalı; bu doğrultuda politikalar ve planlar geliştirilmelidir.
Bu bağlamda, Carolyn See’nin yaşanıp bitivermiş bir felaketten daha
ziyade mahiyeti tam olarak bilinmeyen bir felaketin özellikle devlet ve
medya tarafından öngörülmesini konu edinen There Will Never Be Another
You isimli romanı tahlil edilecek, eserde değinilen ve içinde bulunduğumuz
pandemi sürecini etraflı bir şekilde yorumlanmasında katkıda bulunacak
hususlar ortaya konulacaktır.