Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Ankara Yildirim Beyazit University, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Turkey
Approval Date: 2018
Thesis Language: Turkish
Student: DİLEK ESER
Supervisor: Fatma Elif Kılınç
Abstract:
Çocuk cinsel istismarı, dünyanın her yerinde tüm sosyal, ekonomik ve kültürel düzeydeki toplumlarda görülen ve bireyi psikolojik yönden olumsuz etkileyip, yaşam kalitesine örseleyici etkisi bulunan, yaygın sosyal bir problemdir. Tüm dünyada çocuk cinsel istismarını önlemek amacıyla ülke politikaları belirlenmekte, sosyal reform ve eğitim gibi çalışmalarla birincil tedbirler alınmaktadır. Çocuk cinsel istismarı mutlu aile ortamında yaşayan çocuklar için risk oluşturduğu kadar aile birliğinin sağlanmasında problemleri olan ve devlet koruması altında bulunan çocuklar içinde önemli bir risktir. Ülkemizde kadın konukevlerine gelen kadınların %39’u çocukları ile birlikte kalmaktadırlar. Bu nedenle kadın konukevlerinde çocuğa yönelik hizmetler kadına verilen hizmetlerin gölgesinde kalmaması gerekmektedir. Araştırma da anneleri ile birlikte kadın konukevlerinde kalan 3-7 yaşlarında çocukların, cinsel istismarı tanıma becerilerini geliştirmek ve kendini koruma becerilerini arttırmak amacıyla 17 çocuk ile çalışılmıştır. Deney grubu olarak belirlenen 7 çocuğa Beden Güvenliği Eğitimi programı uygulanmış ve eğitimin etkisi Durum Böyleyse Testi ile değerlendirilmiştir. Deney grubuna uygulanan test sonuçları kontrol grubundaki 10 çocuk ile karşılaştırılmış ve eğitimin kalıcılığını belirlemek amacıyla üç hafta sonra test tekrarlanmıştır. Elde edilen veriler nonparametrik analizlerle değerlendirilip, Kruskal Wallis, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve gruplar arasındaki farklılık Mann Whitney U testleri ile belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, Durum Böyleyse Testi alt boyut ortalamaları deney grubunda son test lehine artış göstermiş, kontrol grubunda ise anlamlı bir yükseliş görülmemiştir. Deney grubunda görülen bu farklılık Beden Güvenliği Eğitim programının çocuklarda cinsel istismarı önlemeye yönelik kendini koruma becerilerini arttırmada etkili bir program olduğunu göstermektedir.
Child sexual abuse is a widespread social problem seen in all social, economic
and cultural societies all over the world and has a negative effect on the
psychological side of the individual and has a traumatic effect on the quality of life.
In order to prevent child sexual abuse all over the world, country policies are defined
and primary measures are taken with social reform and education. Child sexual abuse
is a risk for children living in a happy family environment, as well as an important
risk for children under state protection who have problems in ensuring family
cohesion. In our country, 39% of women who come to female guesthouses stay with
their children. For this reason, services for children in female guesthouses should not
be in the shadow of the services given to women.
In the study, 17 of children whose ages are between 3 and 7 years and stayed
in female guesthouses with their mothers, are worked on to improve their ability to
recognize sexual abuse and improve their self-protection skills. The Body Safety
Training program was applied to 7 children who were determined as experimental
group and the effect of education was assessed by the “What If Situation Test –
WIST”. Test results applied to the experimental group were compared with 10
children in the control group and the test was repeated after three weeks to determine
the permanency of the training. The obtained data were evaluated by nonparametric
analysis and were determined by Kruskal Wallis, Wilcoxon Signed Rank Test and
the Mann Whitney U tests. As a result of the research, the What If Situation Test
showed that the sub-dimension averages increased in favor of the final test in the
experimental group and no significant increase in the control group. This difference
in the experimental group demonstrates that the Body Safety Training is an effective
program to increase self-protection skills to prevent sexual abuse in children.