Investigating the Effects of Creative Drama Activities to Attain Mental Skills on Children Attending the Preschool


Creative Commons License

Thesis Type: Postgraduate

Institution Of The Thesis: Ankara Yildirim Beyazit University, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi, Turkey

Approval Date: 2018

Thesis Language: Turkish

Student: ELİF DEMİR

Supervisor: Fatma Elif Kılınç

Abstract:

Anasınıfına Devam Eden Çocuklara Zihinsel Düşünme Becerilerinin

Kazandırılmasında Yaratıcı Drama Çalışmalarının Etkisinin İncelenmesi

Okul öncesi dönemde gelişim alanlarının birbiriyle ilişkisi oldukça fazladır ve

çocuğun gelişiminin desteklenmesi büyük önem arz etmektedir. Diğer gelişim

alanlarıyla yakından ilişkili olan bilişsel gelişimde yaşanan bir sorun normal gelişim

sürecini, sosyal ve duygusal gelişimi olumsuz etkilemektedir. Bilişsel beceriler

olumlu sosyal davranışların görülmesinde büyük katkıda bulunmaktadır. Zihin

kuramının gelişimi bireyin sosyal ve bilişsel gelişiminin bir dönüm noktası olarak

kabul edilmektedir. Zihin kuramı becerilerini edinmiş olmak, kişinin, kendisinin ve

ötekilerin istek, niyet, kanı gibi zihinsel durumlarını anlayabilme; zihinsel olarak

bunları temsil edebilme ve diğer kişilerin kendisinden farklı bir zihne sahip olduğunu

fark edebilme yetilerine sahip olmasını ifade eder. Zihin kuramı becerilerine ilişkin

alan yazında bulunan çalışmaların oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Drama

eğitimi ile zihin kuramı becerilerinin birlikte ele alındığı çalışmalar literatürde yok

denecek kadar azdır. Bu nedenle araştırmada çocukların farklı bilgi ve beceriler

edinmesine önemli katkıları bulunan drama eğitiminin çocuklara zihinsel düşünme

becerilerinin kazandırılmasına etkisini incelemek amaçlanmaktadır. Bu amacı

gerçekleştirmek için deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı

olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile anasınıfı

çocuklarının zihinsel düşünme becerilerini ölçmek için Zihin Kuramı Ölçeği

kullanılmıştır. Ölçek uygulayıcı tarafından çocuk ile yüz yüze uygulanarak ön testson

test- izleme testi olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu

Ankara ili Çankaya ilçesinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 15 deney, 15

kontrol grubuna dahil olan toplam 30 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın

sonucunda drama eğitimi alan çocuklarda zihin kuramı becerilerini ölçen beş alt

boyutta anlamlı farklılaşma belirlenmiştir. Bu durum verilen drama eğitiminin

anasınıfına devam eden çocukların zihinsel becerileri üzerinde olumlu etkiye sahip

olduğunu göstermektedir.

Anahtar Kelimeler: Çocuk, drama, yaratıcı, zihinsel beceri, zihin kuramı.