Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Ankara Yildirim Beyazit University, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi, Turkey
Approval Date: 2018
Thesis Language: Turkish
Student: ELİF DEMİR
Supervisor: Fatma Elif Kılınç
Abstract:
Anasınıfına Devam Eden Çocuklara Zihinsel Düşünme Becerilerinin
Kazandırılmasında Yaratıcı Drama Çalışmalarının Etkisinin İncelenmesi
Okul öncesi dönemde gelişim alanlarının birbiriyle ilişkisi oldukça fazladır ve
çocuğun gelişiminin desteklenmesi büyük önem arz etmektedir. Diğer gelişim
alanlarıyla yakından ilişkili olan bilişsel gelişimde yaşanan bir sorun normal gelişim
sürecini, sosyal ve duygusal gelişimi olumsuz etkilemektedir. Bilişsel beceriler
olumlu sosyal davranışların görülmesinde büyük katkıda bulunmaktadır. Zihin
kuramının gelişimi bireyin sosyal ve bilişsel gelişiminin bir dönüm noktası olarak
kabul edilmektedir. Zihin kuramı becerilerini edinmiş olmak, kişinin, kendisinin ve
ötekilerin istek, niyet, kanı gibi zihinsel durumlarını anlayabilme; zihinsel olarak
bunları temsil edebilme ve diğer kişilerin kendisinden farklı bir zihne sahip olduğunu
fark edebilme yetilerine sahip olmasını ifade eder. Zihin kuramı becerilerine ilişkin
alan yazında bulunan çalışmaların oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Drama
eğitimi ile zihin kuramı becerilerinin birlikte ele alındığı çalışmalar literatürde yok
denecek kadar azdır. Bu nedenle araştırmada çocukların farklı bilgi ve beceriler
edinmesine önemli katkıları bulunan drama eğitiminin çocuklara zihinsel düşünme
becerilerinin kazandırılmasına etkisini incelemek amaçlanmaktadır. Bu amacı
gerçekleştirmek için deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile anasınıfı
çocuklarının zihinsel düşünme becerilerini ölçmek için Zihin Kuramı Ölçeği
kullanılmıştır. Ölçek uygulayıcı tarafından çocuk ile yüz yüze uygulanarak ön testson
test- izleme testi olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu
Ankara ili Çankaya ilçesinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 15 deney, 15
kontrol grubuna dahil olan toplam 30 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın
sonucunda drama eğitimi alan çocuklarda zihin kuramı becerilerini ölçen beş alt
boyutta anlamlı farklılaşma belirlenmiştir. Bu durum verilen drama eğitiminin
anasınıfına devam eden çocukların zihinsel becerileri üzerinde olumlu etkiye sahip
olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Çocuk, drama, yaratıcı, zihinsel beceri, zihin kuramı.