Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Ankara Yildirim Beyazit University, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, Turkey
Approval Date: 2019
Thesis Language: Turkish
Student: Elif DEMİRDEN ERİŞTİ
Supervisor: GÜLAY YAZICI
Abstract:Bu araştırma hemşirelerin Elektrokardiyografi (EKG) bulgularını yorumlamadaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla kontrol grupsuz yarı deneysel öntest-eğitim-sontest olarak yapıldı. Araştırma, 20 Mayıs-7 Haziran 2019 tarihlerinde Ankara Dışkapı Yıldırım Beyazıt Eğitim ve Araştırma Hastanesi yoğun bakım üniteleri ve servislerde çalışan, araştırmayı kabul eden 134 hemşire ile tamamlandı. Araştırmada veri toplama aracı olarak iki bölümden oluşan soru formu kullanıldı. Birinci bölümde sosyodemografik özellikleri içeren 8 soru, ikinci bölümde EKG yorumlamaya yönelik 25 soru yer aldı. Araştırmacı tarafından 134 hemşireye ön-test uygulandı. Eğitim almayı kabul eden 52 hemşireye birebir EKG eğitimi verilip, ardından son-test uygulandı. Verilerin analizinde SPSS 22,0 paket programından yararlanılıp, istatistik analizinde Shapiro-Wilk's, Kruskall-Wallis H, Wilcoxon, Mann-Whitney U testi, Bofferoni testleri uygulandı. Hemşirelerin (n:134) ön test EKG yorumlama (8,0) ve ölümcül ritimleri tanıma (4,0) puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlendi (p<0,005). Ön-testte hemşirelerin EKG yorumlama ve ölümcül ritimleri tanıma puanları lisansüstü mezunu (sırasıyla 11,5 ve 6,0) olma; yoğun bakımda çalışma (11,0 ve 5,0) ve daha önceden EKG eğitimi alma (11,0 ve 5,0) durumlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulundu (p<0,005). Eğitime katılan hemşirelerin (n:52) ön-testte düşük olan EKG yorumlama (7,0) ve ölümcül ritimleri tanıma (4,0) puanlarının son-testte (sırasıyla 14,0 ve 6,0) arttığı görüldü. Hemşirelerin son test EKG yorumlama puanlarında lisansüstü mezunu (16,0); 9 yıl ve altı mesleki deneyimi (15,0); 9 yıl ve altı klinik deneyimi (14,0) olma durumlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulundu. Son-testte ölümcül ritimleri tanıma puanı sadece klinik deneyimi 9 yıl ve altı olan hemşirelerde (6,0) anlamlı farklılık belirlendi. Sonuç olarak hemşirelere lisans, lisansüstü eğitim dönemi ve hizmet içi eğitimlerde verilen EKG eğitiminin sık aralıklarla, birebir görsel açıdan zengin materyal kullanılarak uygulamalı şekilde verilmesi önerilir. Anahtar Kelimeler: Bilgi düzeyi, EKG, eğitim, hemşire, ritim.